E6 Langslett–Sørkjosen:: OSSA gir seg ikke
Det spanske selskapet OSSA startet denne jobben i fjor, men kontrakten ble i mars i år hevet på grunn av manglende framdrift.
Prosjektet blir trolig et år forsinket på grunn av OSSAs dårlige fremdrift og prosessen med å lyse ut jobben på nytt.
Likevel får de lov til å delta i den nye anbudsrunden, hvor de forøvrig har gitt den laveste prisen.
Tilbydederne er disse:
Leonhard Nilsen & Sønner AS: 435 762 696,90
Skanska Norge AS: 435 553 760,00
Veidekke AS: 476 260 804,00
Implenia AS: 453 812 223,93
OSSA: 421 133 993,72
Uvanlig, men vil bli vurdert
- Situasjonen, der en entreprenør blir oppsagt og så leverer tilbud på samme jobb igjen, er uvanlig. Vi nekter imidlertid ikke OSSA å levere tilbud, så de vil bli vurdert i den videre prosessen. Kontraktstildeling vil skje etter en grundig gjennomgang av alle tilbudene, sier prosjektleder Gudmund Løvli.
Statens vegvesen tar sikte på at arbeidet i Sørkjosen kan gjenopptas i august eller september.
Om prosjektet
Prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen innebærer bygging av en 4,6 kilometer lang tunnel gjennom Sørkjosfjellet. I tillegg kommer utbedring av vegen mellom Langli og Langslett, inkludert krysset E6/fv. 866. Den nye vegen gjennom fjellet vil sikre bedre framkommelighet, økt trafikksikkerhet og kortere reiseveg.
Prosjektet anslås å være ferdig senhøsten 2017.