Implenia signerte stor-kontrakt
Allerede i september starter arbeidene med å oppgradere E39 mellom Svegatjørn og Rådal for Implenia. Mandag signerte de kontrakten på nær 1463 millioner kroner med Statens vegvesen.
Kontrakten er blant de største som er inngått i region vest og det var fire norske samt en spansk entreprenør som ga tilbud på oppdraget.
Implenia hadde lavest pris.
- Dette er et krevende oppdrag, forteller regionvegsjef Helge Eidsnes.
Veg- og tunnel
Prosjektet er en av to hovedkontrakter for å oppgradere E39 mellom Os og Bergen.
Entreprisen omfatter Råtunnelen og Søråstunnelen. Den totale lengden på tunnelene som bygges av Implenia vil være 7 km inkludert et trafikksystem som forbinder to tunneler.
Entreprisen omfatter også veianlegg i dagsonene i Rådal, Nordås, Sørås og ved Skeievatn. Dagsone Rådal inneholder planskilt kryss med svinger fra Råtunnelen og Lyshorntunnelen. Dagsonene ved Nordås, Sørås og Skeievatn omfatter påkoblinger til eksisterende veier. I tillegg vil det bli bygget gang- og sykkelveier, tre broer, fem portaler og tekniske bygg.
Kapasitetsproblemer i dag
E39 er den viktigste hovedveien på Vestlandet og bakgrunnen for prosjektet er at det eksisterende veinettet ikke tilfredsstiller kravene og forventningene til et hovedveinett.
Veiene har store kapasitets- og avviklingsproblemer, i tillegg til at trafikken skaper støy og er en barriere gjennom lokale tettsteder.
Hensikten med prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal er å etablere et trygt og effektivt transportsystem som skal håndtere fremtidig forventet trafikkmengde for gods og persontrafikk mellom Os og Bergen, heter det i en pressemelding fra Implenia.
Ferdigstillelse av arbeidet er planlagt til februar 2021. Alle hovedarbeider skal fullføres innen 2018, og tunnelene vil bli åpnet i juni 2020.
Hovedkontrakten for søndre delen av E39 Svegatjørn–Rådal vil etter planen skje i august, med byggestart i oktober.