Norges-rekord i asfaltering:: Reasfalterte vestre rullebane
Klokken 14 mandag 13. juli åpnet vestre rullebane i full lengde etter hele banen har blitt reasfaltert. Det var en uke før planen i følge OSL.
Et område på 186.000 kvadratmeter har først blitt frest bort, så har nytt dekke blitt lagt, i to lag.
I tillegg er det 8000 kvadratmeter med diverse områder som skal reasfalteres. Selve rullebanen er på 3600 meter med 300 meters betongdekke i hver ende. Bredden er på 45 meter pluss 7,5 meters skuldre på hver side. Tykkelsen på det nye asfaltlaget er 10 centimeter, og det vil gå med ca. 45.000 tonn asfalt.
Rekordlegging
Den søndre delen av vestre rullebanen ble lagt ferdig fra 12. til 15. mai. Med 18.500 tonn asfalt lagt fra tirsdag kveld til fredag, var det duket for Norges-rekord i asfaltering i mengde innen tre døgn. På 70 timer var det 78 sjåfører, 40 personer på utleggerne, 4 personer på asfaltfabrikkene, 6 laboranter og 3 trafikkoordinatorer. Det var 70 personer på hvert skift, totalt 140 arbeidere var i sving. Asfaltfabrikkene på Sørlie i Hedmark og Ullensaker i full beredskap og bare på Sørlie gikk det 24 asfaltbiler i skytteltrafikk med en times kjøring hver vei.
Utfordrende logistikk
Stort sett var det snakk om asfaltsemi, for det er alltid positivt å slippe å skifte mellom bil og henger. Det var 38 biler med i logistikken og mye av prosjektets fokus ble nettopp på transportbiten. Bare det å få tak i så mange asfaltbiler på samme tidspunkt har vært en utfordring, det har kommet biler fra hele landet, så langt opp som Mo I Rana.
I tillegg skulle bilene kjøre inn og ut av landets hovedflyplass. Dette er forståelig nok litt mer omstendig enn å legge asfalt på en riksvei. Hver bil og hver sjåfør måtte hver gang gjennom en egen opprettet port med sikkerhetsvakter. Sjåførene måtte gjennom kroppsvisitering akkurat som om de skulle ut å fly hver gang de skulle inn.