Skanner grunnen fra lufta
Det er første gang slike målinger gjøres fra helikopter i forbindelse med jernbaneutbygging i Norge. Undersøkelsene er et supplement til de vanlige grunnundersøkelsene som gjøres med borerigg.
- Vi synes det er veldig spennende at denne metoden også kan brukes i jernbaneprosjekter. Informasjonen fra undersøkelsene blir svært verdifull i den videre planleggingen av dobbeltspor på InterCity-nettet, sier prosjektdirektør for InterCity-prosjektet i Jernbaneverket, Anne Siri Haugen.
Hovedhensikten med undersøkelsene er å kartlegge hvor dypt det er til fjell.
Flyr over 19 kommuner i sommer
Helikopteret skal gjøre registreringer i til sammen 5 fylker og 19 kommuner langs Vestfoldbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen. Bildene i denne saken er tatt i Skjeberg utenfor Sarpsborg.
For å gjøre disse undersøkelsene har helikopteret med avansert utstyr for elektromagnetisk måling. Utstyret består av en stor, sirkulær antenne som henger under helikopteret.
30 meter over bakken
Helikopteret kommer til å fly i lav hastighet frem og tilbake langs en planlagt rute.
- Utstyret kommer til å henge ca. 30 meter over bakken. De elektromagnetiske bølgene som brukes er ikke skadelig for mennesker eller dyr. Publikum vil kun høre vanlig helikopterlyd mens målingene pågår, sier Anne-Lise Berggren, geotekniker i Jernbaneverket.
Jernbaneverket har kontrakt med Norges Geotekniske Institutt (NGI) for å gjøre disse grunnundersøkelsene.
Fakta:
Jernbaneverket InterCity planlegger 230 km nytt dobbeltspor på Dovrebanen, Vestfoldbanen og Østfoldbanen. Satsingen skal gi de reisende flere avganger, kortere reisetid og god regularitet.
Et helikopter skal i sommer registrere grunnforholdene i InterCity-nettet. Resultatene skal benyttes i den videre planleggingen av hvor dobbeltsporet skal gå.
Disse kommunene får besøk av helikopteret i sommer: Drammen, Sande, Holmestrand, Horten, Re, Tønsberg, Stokke, Sandefjord, Larvik, Moss, Rygge, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden, Stange, Hamar, Ringsaker og Lillehammer.