23948sdkhjf

E18: Knapstad – Retvet:: Ny E18-strekning gir store deponier

6,25 kilometer ny E18 gjennom jomfruelig terreng gir 800.000 kubikkmeter overskuddsmasser.

Hovedentreprenør NCC Construction er godt i gang med den 6,25 kilometer lange E18-strekningen mellom Knapstad og Retvet.

Den bygges som 20 meter bred motorvei med fire kjørefelt og midtdeler.

- Dette er et prosjekt med stort overskudd av kvalitetsmasser og det er mer enn nok til å bruke til oppbygging av veibane, forklarer Lars Frode Christiansen, og Prosjektleder for Statens vegvesen

Store deponier

Prosjektet er dominert av flytting av fjell, flere massedeponier og forsering av Hobølelva med tilhørende kvikkleireområder. En klar forskjell på denne strekningen i forhold til strekningen mellom Ørje og riksgrensen (Hæhre entreprenør), er at det er for mye overskuddsmasser her.

1 million kubikkmeter flytter på seg

Det er anlagt syv deponiområder. Masseoverskuddet blir så stort at det deponeres 800.000 kubikkmeter stein- og jordmasser. I alt blir det flyttet på omtrent 1 million kubikkmeter masser til og fra de seks deponiområdene som nå er i bruk.

70 maskiner

Slikt krever mye maskinkraft og på anlegget er det mellom 60 og 70 maskiner i drift. Da vi besøkte linja, hvorav en kilometer utføres i Ski kommune og 5,25 kilometer utføres i Hobøl kommune, var det 19 gravemaskiner og 16 dumpere i arbeid.

Alle graverne på prosjektet går på timer for NCC Construction. Prosjektleder for NCC, Per Anders Quist, forklarer at med underentreprenører har NCC 205 personer på prosjektet, av egne ansatte er det 120 og mange av disse er på betongkonstruksjonene.

Prosjektet ellers blir beskrevet som takknemlig i forhold til trafikkavvikling da hele produksjonslinja foregår i jomfruelig terreng. Det er kun et krysningspunkt i østenden hvor trafikken må kjøre utenom påkoblingspunktet til dagens E18. Anlegget skal overleveres 30. september 2016, det startet i januar 2014. Byggeleder anslår at de er godt på vei, men fortsatt er det mye som skal på plass.

28 meter høye skjæringer

En del av skjæringen gjennom fjellet er hele 28 meter høy. De høye skjæringene har blitt sprengt i en palle, noe som har gitt et veldig fint resultat. Kjell Foss AS, som utfører sprengingen, får skryt fra byggelederen. Et stort antall bolter er blitt brukt for å sikre skjæringene, noe som blir utfør av Visinor.

Entreprenører / aktører på prosjektet:

NCC Construction (hovedentreprise), Carl C Fon, Kjell Foss AS, Kewab (Sverige), VSM (Sverige), Kristians Schakt & Transport (Sverige), Hercules Grundlägging (Sverige), Taxus (Sverige), Visinor, Bergems Graveservice og Transportsentralen Indre Østfold.

Verdien på kontrakten er på 836,7 millioner kroner og strekningen skal være ferdig bygget høsten 2016. Anleggsstarten var mars i 2014.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078