Totalentrepriser:: Etterlyser flere
NCC er godt i gang med totalentreprisen flyplasskrysset til 141,4 millioner kroner. Den største forskjellen er prosjekteringsfasen forklarer prosjektleder i NCC, Sven Harald Movold. Totalentrepriser koster mye å regne på, er en tyngre beslutning å ta og man må bestemme seg tidlig. Prosessen for NCC startet fire måneder før de fikk anbudet.
– Nå får vi bare en enklere anbudspakke inneholdende blant annet reguleringsplan, det blir dermed en tyngre anbudsfase og et større arbeidsomfang med større bruk av konsulenter i en begrenset periode, forklarer han.
Økt risiko men kan bruke egen kompetanseTotalentrepriser koster entreprenøren mer og øker risikoen. Risikoen blir delvis priset ved å legge på en risikosats på alle enkeltprisene på de forskjellige massene. Eventuelle feil må tas av entreprenøren. Fordelen er likevel at entreprenøren kan utnytte gode ideer og bruke egen spesialkompetanse i større grad.
– Det blir litt mer morsomt å kunne bestemme selv og kunne påvirke prosjektet, kommenterer Movold.
En annen fordel sett fra en riksentreprenørs ståsted, er at det blir færre konkurrenter, noe som kan utgjøre en risiko for byggherren ved at færre kan være med å konkurrere. I følge den erfarne prosjektlederen sitter NCC med en enorm kompetanse og selskapet tåler å kjøre noen slike prosjekter. Han ønsker dermed flere totalentrepriser velkomne, men med et forbehold.
Flaskehalsen
Det er et begrenset antall konsulenter i markedet, dette kan være en begrensing. Når NCC ringte rundt før dette prosjektet var det flere konsulentselskaper som ikke var i nærheten av å ha nok tid og ressurser. Store prosjekter sluker konsulentkapasitet, og nå er det mye å regne på i Norge. Konsulentene vil dermed utgjøre en flaskehals. I tillegg må entreprenørene ha ledig tid, det er alltid en begrensning på hva de klarer å ta unna.
– Det er sant at markedet ikke er modent, det finnes begrensinger særlig på anbudssiden og flaskehalsen er og blir konsulentdelen, slår han fast.