Veteran: Wire-graver fra 1955: Velbrukt wire-graver fra Hallingdal
Maskinen eies av Torbjørn Hovdegard i Hallingdal Brønn og Graveservice og er en beltegående gravemaskin med tresylindret dieselmotor. Han forteller at det var hans far som i sin tid kjøpte den ny og brukte den mye fra den i mange år.
- Faren min kjøpte først en slik som han brukte opp. Deretter kjøpte han denne, forteller han.
Faren hans drev på den tiden som entreprenør og brukte maskinen blant annet til å grave grøfter, spesielt kloakkgrøfter. I dag bærer også den gamle maskinen preg av å ha blitt flittig brukt. Det er nå ganske mange år siden den ble satt bort. Da ble den kjørt dit hvor den står nå og der har den stått siden. Nå har motoren satt seg og trenger overhaling, men ellers tror han den er i brukbar stand. I dag står den der hvor den i sin tid ble satt bort, i et lite grustak ved Bergsjø i Ål kommune.
Hovdegard er ikke helt sikker, men han mener faren hans ga 80 000 for den da den var ny. Det var mye penger den gangen.
Mangler hydraulikk og komfortDisse gravemaskinene ble produsert før hydraulikken gjorde sitt inntog sammen med kravene til HMS og hyttekomfort. På den tiden var det vaiertrekk og clutcher som drev maskineriet.
Det gikk an å grave med dem, men de hadde også noen begrensninger. Blant annet manglet de press-kraft. Dermed er det mulig å løfte og tippe med den, men det er ikke mulig å presse. Til det er maskinen avhengig å bruke egen tyngde.
Risikosone
Han forteller at førerhytta også er litt av en risikosone med vaiere som går rett forbi.
- Den har nok ikke den mest komfortable førerhytta, men det var jo slik det var den gangen, humrer Hovdegard. Han håper det finnes en entusiast et eller annet sted som kan tenke seg å ta vare på dette gamle klenodiet og sette den i stand igjen.
Suksessmodell
Ruston RB-10 ble produsert allerede fra 1937 og har blitt kjent som en av selskapets suksess-modeller. Den ble en svært populær gravemaskin på den tiden og den ble produsert både under merkenavnet Bucyrus-Erie og Ruston Bucyrus.
Det ble også solgt flere av den her i landet i en periode, før de hydrauliske gravemaskinene for alvor gjorde sitt inntog og revolusjonerte gravemaskinene i løpet av 50 og 60-tallet.
I dag er flere av dem bevart og det står et eksemplar både på Norsk Motorhistorisk Museum og på Norsk Traktor & Motorhistorisk museum, for å nevne noen.