23948sdkhjf

Oppgang i nedgang

Med økte markedsandeler klarer de seg godt, selv i et Kina som er kjølt ned.

Wirtgen Group er nå tilstede i 70 land og tankegangen er å fortsette utvidelsen for å ta markedsandeler. Familieselskapets motto følges fortsatt, «Close to our customers», og den siste store satsingen har vært å etablere produksjonsanlegg i Kina, Brasil og India.

Oppsummert består de av 55 datterselskaper, 150 forhandlere og 6700 ansatte og 2,2 milliarder euro i forventet omsetning i 2015. Selskap viser seg også ha potensiale til å vokse globalt med det nye merket Benninghoven.

Hele linja

Dette har Wirtgen gjort allerede med flere av merkene de har tatt til seg. De siste årene har de vokst med 500 ansatte i snitt hvert år. I følge brødrene Stefan og Jürgen Wirtgen har det vært en drøm å få med hele «linja» i veibyggingsteknologi.

De bruker selv utrykket «one stop shop» med premiummerker om det de nå har oppnådd. Nå står en internasjonal utvidelse av vei- og mineralteknologien for døren.

Øker i Kina

I Kina er et produksjonsanlegg på 32.000 kvadratmeter ferdig og på tross av nedkjølingen i verdens største anleggsmarked, gjør Wirtgen det likevel godt på grunn av økende markedsandeler. Hittil er det investert 45 millioner Euro. Her lages det produkter for det kinesiske markedet og ikke for eksport. Det kinesiske markedet blir fortsatt sett på som «robust» av Wirtgen, noe som kan virke rart med bakgrunn i det som har skjedd der de siste ukene.

Vekstår

Men nedgangen har vært størst i gruvesektoren, mens markedet for veiteknologi har minsket mindre. I følge Stefan er markedet så stort i Kina at Wirtgen regner med nok et vekstår på 10 prosent der. Kleemann er nylig etablert i Kina med 33 forhandlere, men Benninghoven må vente med en kinesisk lansering.

I India er et produksjonsanlegg på 8000 kvadratmeter i full drift og i sine produktsegmenter har de nå 25 prosent markedsandel av det Indiske markedet. 11 millioner euro er investert her, i følge Wirtgen-brødrene. Wirtgen Group tror de havner på en eksportandel på hele 90 prosent i år.

Ser man på globale markedsandeler er Wirtgen Group en klar markedsleder i flere av sine segmenter.

Globale markedsandeler i følge Wirtgen Group:

Fresere: 72 %

Stabiliseringsmaskiner: 60 %

Glidestøputleggere: 43 %

Utleggere: 35 %

Utleggere (EU): 70 %

Valser: 16 %

Wirtgens globale forventede omsetningsandel i 2015:

Vest-Europa: 657 mill Euro

Øst-Europa: 249 mill Euro

Nord-Amerika: 439 mill Euro

Sør-Amerika: 158 mill Euro

Afrika: 75 mill Euro

Midtøsten: 84 mill Euro

Asia: 433 mill Euro

Australia: 105 mill Euro

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062