Volkswagen T6r 4Motion DSG:: Litt bedre og litt billigere
Det er nok mange som har ventet på nøyaktig denne kombinasjonen. For med firehjulsdriftsystem fra Haldex i femte generasjon og syvtrinns DSG-kasse blir det lekende lett å kjøre Transporter på vinterføret.
Kombinasjonen diesel, automat og firehjulstrekk er blitt synonymt med den ultimate Norges-bilen. Og det kommer nok til å gå litt tid før dieselmotstanderne får noe særlig grobunn i vår bransje. Vi fokuserer på det praktiske og da blir det slike biler som havner lengst opp på ønskelista. Det er for så vidt også bare norske nyttekjøretøyjournalister som umiddelbart spør om når firehjulsdriftversjonen kommer ved hver eneste varebillansering.
Mindre hk = mindre kr
Prisen er litt lavere på «drømmekombinasjonen» nå enn på T5, grunnen er at Volkswagen nå leverer den med 150 hestekrefter mot 180 hestekrefter på T5. Startprisen er oppgitt til 293.040 eks.mva, og denne versjonen ender på 426.520 eks.mva.
Diesel og bensin
På forrige versjon valgte derfor 70 prosent 4motion-versjonen med 140 hestekrefter og manuell kasse. 204-hesters diesel er også tilgjengelig, og noen vil sikkert prøve seg på denne. Det blir også mulig å kombinere den med 204-hesters TSI-motor, for de som er bekymret for å bli bannlyst fra storbyene.
Plutselig rallysjåfør
Nye Transporter skuffer ikke med denne kombinasjonen og 150 hestekrefter og 340 Newtonmeter holder lenge, også med last. Innkoblingen er raskere og mer sømløs enn tidligere Haldex-versjoner, noe som er merkbart ved at det ikke er merkbart når innkoblingen skjer. En så rask DSG-kasse og en så rask innkobling av drift på alle fire kan gi deg en slags «jeg er plutselig rallysjåfør»-følelse. Men man skal være klar over bilens vekt og tyngdepunkt, for disse tingene hjelper deg ikke med å stoppe igjen, det er det kun dekkvalg og avpasning av farten som gjør. Likevel føles nye T6 som sikkerheten selv på glatte veier, behagelig og sikkert vil vi oppsummere denne turen.
Litt hard
Komforten er litt lidende av hard fjæring, særlig ved forsering av skarpe ujevnheter. Ellers oppfører den seg godt på veien, den tar svinger med god styrerespons og vi får grei tilbakemelding fra chassiet. Førerposisjonen er svært god til å være i denne klassen.
AdBlue
Euro 6-motoren har et oppgitt forbruk på 0,63 liter på mila, men vi registrerte at den lå noe over dette. AdBlue-rensing av eksosen gjør at utslippet skal holde seg på 57,8 gram nitrogenoksider per kilometer. På samme distanse skal den slippe ut 163 gram karbondioksid. AdBlue-tanken på 13 liter skal holde til mellom 6000 og 8000 kilometer. Det kan bety et forbruk på 0,001625 liter på kilometeren.
Pluss:
Drivlinje
Fremkommelighet
Pris
Sikkerhetsutstyr
Minus:
Fjæringskomfort