Generasjon 10 er på plass
Terex Trucks satser på å bli kjent for å lage tøffe og holdbare maskiner, ikke nødvendigvis de mest sofistikerte.
Nå blir deres største rammestyrte dumper først ut i generasjon-10, og 38-tonneren TA400-10 blir lansert under vårens messe. Maskinen blir presentert i ny drakt og nytt frontdesign, og blir først ut i generasjon 10.
Oppgradert for å være tøffere
Investeringer er blant annet gjort for at maskinen skal være mer holdbar, oppgraderte hydraulikkslanger, oppgraderte elektriske systemer, beskyttelser av drivlinjekomponenter og bremserør. De introduserer magnetiske trykkfiltre for å redusere risikoen for at forurensing skal komme inn i hydraulikksystemet.
Nye bremser
Med automatisk adaptivt gearskfite og forhåndsvalgt to-speed transfer-box (drop box) skal den gi god ytelse og produktivitet under alle forhold.
Med generasjon 10 introduseres også steg IV-motorer for det europeiske markedet. Der har man tatt i bruk siste generasjon SCR kombinert med EGR-teknologi og VGT (variabel turbogeometri). Behovet for DPF, dieselpartikkelfilteret, er fjernet.
Integrert demping
Førerhytte, motorfester og styresylindre har fått integrert demping. På førerplassen vil man merke forbedret aircondition og ventilasjonssystem. Mer informasjon og diagnostikk fra maskinen blir tilgjengelig for føreren. De andre modellene fra Terex Trucks vil bli oppgradert senere i 2016 og i 2017.