23948sdkhjf

«Dyrisk» anleggslogistikk

Svenske BEAst er i ferd med å få gjennomslag i anleggsbransjen – som også i Sverige er kjent og beryktet for sin bakstreverske holdning til innovative løsninger.

Bransjeforeningen BEAst (Byggsektorns Elektroniska Affærsstandard) har avsluttet prosjektet «Effektive anleggstransporter og maskintjenester». Rundt 20 pilotprosjekter i seks svenske selskaper viser at digitale prosesser og meldinger gir de ønskede effekter: kortreiste produkter til anleggene, mindre administrasjon og høyere servicenivå. Prosjektet ledes av BEAst og er finansiert av den svenske byggenæringens utviklingsfond og av deltakerne.

– Når det gjelder anleggsbransjens konservatisme mistenker jeg at det ikke stor forskjell på Norge og Sverige, sier adm. direktør i BEAst, Peter Fredholm.

Til startblokken

– Alle store anleggsaktører og leverandører i Sverige har eller kommer til å innføre bransjestandarden for elektroniske meldinger, NeC, opplyser Fredholm.

Han er glad for at det allerede finnes et standardsystem på markedet med støtte for både bestiller- og leverandørsiden. Det gjør veien til startblokken mye kortere for de som vil digitalisere sine ordrer, ordrebekreftelser, fakturaer og annet.

Blant deltakerne i pilotprosjektene finner vi aktører som NCC, Peab, JM, Imtech og vareleverandører som Dahl, Lindab og JELD-WEN. Dessuten medvirker transportselskapene DB Schenker og DHL.

Mye papir fortsatt

– Mange problemer på bygg- og anleggsplasser kan løses med bedre logistikk, planlegging og styring. Og med millioner av korte transporter er det milliarder å spare, sier Fredholm.

– Anleggslogistikken fungerer oftest for dårlig. Manuell papirhåndtering i siste minutt er fortsatt vanlig, og jeg regner med at det samme gjelder i Norge.

Fredholm mener at tusen kroner kan spares på hvert eneste transportoppdrag, og med over åtte millioner anleggstransporter ligger det an til åtte milliarder årlig sparte svenske kroner med mer intelligent logistikk.

– Det låter kanskje merkelig, men det finnes ikke noen lignende standard i land vi sammenligner oss med. Nå ser vi fram til at den kan spres over landegrensene.

Frigjøre masse tid

– På et tradisjonelt svensk anleggsprosjekt brukes en femtedel av tiden på internlogistikk. Med digitale standarder frigjøres denne tiden nesten i sin helhet, frister Peter Fredholm med.

Det har allerede vist seg at anleggsperioden kan minskes. Dette fordi materialer kan leveres direkte til monteringsplassen, i stedet for å forflytte internt.

– Bransjen kjennetegnes av at mange entreprenører er involvert i samme prosjekt, noe som kritisk øker behovet for en felles standard.

– Anleggsbransjen har klart seg greit uten, så langt, og går nå så det suser. Er det da vanskeligere å nå fram?

– Ja, det kan du ha rett i. Men det er likevel en dårlig måte å møte framtiden på.

Ualminnelig tregt

– Problemstillingene og argumentene er de samme som for mange år tilbake. Kommentar til det?

– Ja, jeg er i høyeste grad enig i at utbredelsen av elektroniske meldinger i bygg og anlegg har gått ualminnelig tregt. Jeg har fundert på dette mange ganger, men tror vi finner årsaken mest på kundesiden, hos entreprenørene. Og hos byggherrene. Det er derfra trykket må komme.

– Fra leverdørhold, for eksempel transportselskapene, ser vi derimot en helt annen og positiv innstilling til digital innovasjon, sier Fredholm.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079