23948sdkhjf

Spektakulær testløype:: Sanddåp for nye Hilux

Vi krysset Namibia på tvers og har inntrykket av at åttende generasjon kan bli vanskelig å slå.

Noen ganger befinner man seg et sted man aldri trodde man skulle besøke eller se med egne øyne. En sånn opplevelse hadde vi i slutten av mai midt i Namibia, stående ved siden av den nye Toyota Hilux, speidende ut over landskapet med åpen munn uten å finne ord.

Roadtrip

Toyota hadde arrangert en tre dagers roadtrip for å vise frem deres nye pickup. Hilux blir produsert i nabolandet Sør Afrika, så bilene hadde langt kortere reisevei enn oss.

Spektakulært

Dag en: Turen bestod 60 prosent av grove grusveier med vaskebrett, huller og støv. Etter hvert skjønte vi hva det var Toyota ville understreke med den 484 kilometer lange og spektakulære ruta.

Understellet dempet vaskebrett og huller på en god måte, kupeen var godt støydempet og kjørekomforten generelt var solid og god. Ingen skramling eller vibrasjonslyder fra interiøret eller understellet, joda vi vet, det er helt nye biler, men Toyotas kvalitetsfølelse var i hvert fall fullt tilstede.

Sikter på Land Cruiser

Sammenlignet med forrige generasjon så blir dette som å kjøre en god SUV etter vår mening. Rammekonstruksjonen er nyutviklet og 20 prosent stivere, fjærgangen er også 20 prosent lengre og bladfjærene bak er blitt 100 millimeter lengre. Produsenten sikter på kjørekomforten til Land Cruiser 150 og vi synes de er kommet ganske nære.

Noe av utstyret du får på toppversjonen SR+:

18" Aluminiumsfelger, 265/60R18 dekk, El.vinduer foran og bak med klemsikring på alle dører, skinnseter, LED skinne foran, LED hovedlys, Automatisk klimaanlegg, Ratt med betjeningsknapper, DAB+ Radio med 6 høyttalere og ryggekamera, Varmeseter foran og varme i bakvindu, Kjøleboks foran, Cruisekontroll, 220V uttak i midtkonsoll, ABS, VSC med tilhengerkontrollsystem TSC, 7 kollisjonsputer, Auto differensialtilkobling bak med differensialsperre, Active traction control (sender kraft til de hjul som har veigrep), HAC (Hill Assist Control) og DAC (Downhill Assist Control), Toyota Safety Sense med kollisjonsvern, fotgjengergjenkjennelse, filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning.

Fire timer i terrenget

Inntrykket etter en fire timers terrengløype, med den mest spektakulære utsikten vi har sett, var også solid og trygt. Med lavserie og «limited-slip» differensialer bak kombinert med en varsom høyrefot dro pickupen seg opp relativt forferdelige bakker med spisse steiner og dype huller. Understellet fikk ublide møter med bakken, men det regner man med her ute. Ned de mest brutale bakkene aktiverte vi DAC (Downhill Assist Control) som bremset oss rolig ned.

Dune Seven

Dag to: Etter nok en langtur på det Namibiske riksveinettet nådde vi utkanten av Walvis Bay og Dune Seven. Å kjøre i sanddyner som er over hundre meter høye krever egen teknikk og regler. Man har ikke lov til å kjøre hvor som helst, dynene er fredet som et naturreservat. Lavserie andre gear ble oftest brukt, i tillegg til at TRC må slås av. Ned de stupbratte dynekantene brukes lavserie i første trinn og det er totalforbud mot å røre bremsepedalen. Gjør man det kommer rumpa ut umiddelbart og bilen er plutselig sidelengs med det resultatet at den vil nesten garantert gå rundt. Det ble heldigvis ingen slik dramatikk, bare et fordekk som ble dratt av felgen (en svensk kollega). Landskapet derimot kan vel sies å være dramatisk.

Litt teknisk

Den nye 2.4 D-4D Global Diesel (GD) motoren er utstyrt med Stop/Start funksjon og kombinerer økt dreiemoment på lavere og middels turtall. 150 hestekrefter og 400 Newtonmeter mellom 1600 og 2000 omdreininger er absolutt bra nok med noe last i bilen, men vi fikk ikke kjørt med fullastet henger. Hengervekten er økt til 3.2 tonn, så den kommer ikke helt opp mot enkelte konkurrenter på det punktet.

Myk og smidig

Alle versjoner oppnår en topphastighet på 170 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 12.8 (automat) eller 13.2 (manuell) sekunder. Begge gearkassene på seks trinn gir et fint inntrykk, den elektrisk kontrollerte automatkassa var kjapp og myk samtidig. Den bremser på gearet i gitte situasjoner, noe som reduserer drivstofforbruket. Drivstofføkonomien er forbedret med ni prosent forteller Toyota oss.

På turen lå snittet på 0,9 liter på mila, men det var også en svært spesiell tur skal sies. CO2-utslippet med automat er 187 g/km og et NOx-utslipp på 77 mg/km.

Den nye Hilux er utstyrt med valgbar firehjulstrekk med høy- og lavgirserie, samt låsbare «limited-slip» differensialer bak.

Vribryter

Vribryter i stedet for spak er selvsagt enklere, men vi opplevde at det kunne ta litt tid å få den koblet i lavserie. Listen over utstyr som ikke eksisterte på syvende generasjon er lang. Vi vil nevne Toyota Safety Sense-pakken med kollisjonsvern, fotgjengergjenkjennelse, filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning som svært positivt.

Toppversjonen, Hilux 2.4 Diesel Automat 4x4 SR+ vil starte på 437 800 kroner. Nye Hilux blir lansert i september, men forhåndssalget er allerede startet.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.127