Løsningen på svevestøvet
I følge funn gjort i Trondheim kommer 89 prosent av svevestøvet fra veistøv, bare en prosent kommer fra eksos, fire prosent fra fyring og seks prosent fra andre kilder.
Dette er tall Ole Petter Michelsen i Veimas bruker for å få folk til å forstå hvor viktig det er med skikkelig renhold av veiene.
- Vanlig tørre feieprosesser holder ikke, da blir bare det mest grove og synlige tatt. Det er finstøvet som er årsaken til luftforurensingen, forklarer han.
Løsningen er å feie, vaske og suge i samme prosess, men det har en klar begrensning og vi kjenner den som kulde. Kulda gjør at prosessen blir vanskelig Norge store deler av året, men det finnes løsninger med glykoltilsetninger i sugeprosessen. I dag brukes løsninger med saltlake for å holde veiene fuktige gjennom kuldeperidoen, men det er dyrt klinete og fungerer ikke om det er kaldere enn 15 minus.
Høyteknologiske vidunderMosvold Drift i Kristiansand har fått satt opp en maskin som Ole Petter Michelsen i Veimas ikke vil omtale som feiebil.
– Dette er egentlig et høyteknologisk motorisert vidunder, kommenterer han alvorlig.
Vaske-feie-suge
Det begynte en gang med en treakslet Volvo, det endte med en suge/vaske/feiebil med 14 kubikkmeters lastekapasitet. Armen foran er av typen Uniarm 700, levert av S.Risa, den brukes til vasking av tunneler og støyskjermer, blant annet. Høytrykksanlegget gir 300 bar og 100 liter i minuttet, det mater armen foran, midtkosten og høyre sidekost.
Tørt og rentDet er bakerst på bilen det endelige våpenet mot svevestøv er plassert. En Rotorclean med fire rotorer i serie med 16 dyser og 300 bar i hver, gjør kort prosess på alle urenheter. Slutten på visa for støvet er at alt blir sugd opp med så stor kraft at veien ligger igjen ren og tørr bak bilen.
En turbin lager et sug som suger 550 kubikkmeter luft i minuttet om man måler i sugeslangen på 300 millimeter. Lufthastigheten der inne er 140 meter per sekund.
Integrerte løsningerBilen er som vanlig høyrerattet, men at all styring av prosessen er blitt integrert i Volvos originale instrumentpanel, er ekstra positivt synes Michelsen. Joystick-styringen foregår på eget panel på høyre side av føreren. Det er en god del kameraer rundt som skal gi han god oversikt, all video blir kjørt på en skjerm, delt opp i flere seksjoner. Prosessen foregår i fem til seks kilometer i timen på veien. Ole Petter anslår at det finnes et sted mellom 200 og 250 slike biler i Norge (i alle størrelser).