220 tonns helgeløft
Det er en nøye planlagt operasjon som skal gjennomføres i Launes-sundet fra sent fredag kveld. Etter at siste tog har passert over Launes-sundet skal den gamle fagverksbrua Launes 1 heises ut.
Men først må kontaktledning, signalanlegg og andre installasjoner fjernes. For å gjennomføre operasjonen er det laget en detaljert plan der hver arbeidsoperasjon har sin plass og sitt tidspunkt, heter det i en pressemelding fra Jernbaneverket.
- Alt skal nå være klart, det eneste vi ikke rår over er været, smiler byggeleder Ulv-Erik Nordby og prosjektleder Karl-Ivar Urdal.
Første gang for Aker SolutionsDet er Aker Solutions som har kontrakten på både byggingen av den nye brua og gjennomføringen av selve operasjonen.
Den nye stålbrua er produsert ferdig på Aker Solutions’ verft i Egersund, og blir fraktet på lekter ut til Launes. Den nye brua har samme lengde som den gamle, 34, 5 meter.
Løfteoperasjonene skal utføres med et stort sjøgående kranfartøy.
Aker Solutions er en bedrift som har sin hovedvirksomhet rettet mot oljeindustrien og dette er første gang de har kontrakt på jernbanearbeid. Kontraktssummen er på vel 35 millioner kroner.
I løpet av den 77-timers togfrie perioden skal brua skiftes ut og alle tilhørende arbeider være utført slik at togtrafikken kan komme i gang igjen fra tirsdag morgen klokken 04.
I løpet av sommeren er det også utført forberedende arbeider på Launes. Begge landkarene er forsterket med stålkjernepeler som er boret ned i fjell. I tillegg er det utført en rekke andre forberedelser slik at bru-utskiftingen skal kunne gjennomføres i løpet av 77 timer.
Påminnelse fra SynneDet er tre jernbanebruer som ligger etter hverandre over Launes-sundet. De arbeidene som gjøres nå gjelder altså kun brua Launes 1. Jernbaneverket planlegger også ytterligere tiltak i sundet knyttet til brua Launes 3. Disse tiltakene ble aktualisert etter storflommen og uværet «Synne» i desember i fjor