Maskinhandel nær en halv milliard
Den første av de nye flerfaglige arbeidsmaskinene LTR17, ble nylig avduket på Jernbaneverkets beredskapsbase i Lillestrøm.
2,2 milliarder kroner
Kostnadene ved anskaffelsen av 21 nye maskiner av denne typen er estimert til 470 millioner kroner. Totalt i denne NTP-perioden skal det investeres i maskiner for 2,2 milliarder kroner. Det er den største fornyelsen på 20 år.
De kalles flerfaglige siden de kan benyttes til både vedlikehold av spor og kontaktledning.
Totalt skal Jernbaneverket erstatte over 100 gamle maskinsett med 70.
Gjennomsnittsalder på skinnegående anleggsmaskiner i Jernbanerket:
Revisjonsvogner: 1985
Lastetraktorer: 1991
Godsvogner: 1974
Hengere: 1991
Snøfresere: 1985
Hjul- og beltegående: 1995
Bedre effektivitetSamferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne sammen med infrastrukturdirektør i Jernbaneverket, Gorm Frimannslund, avdekke navnet C.A.Phil etter Norges første jernbanedirektør.
Med et bredt smil kommenterte han at det er kjekt å få være med på dåpen av den første av 21 nye slike maskiner som erstatter 30 år gamle maskiner. Det skal sørge for bedre effektivitet og vedlikehold av infrastrukturen.
Da han fikk starte dieselmotoren fra Caterpillar på 522 kilowatt måtte statsråden også innrømme at han er fascinert over alt som har motor og kunne konstatere at LTR17 ikke mangler noe på den fronten. Bevilgningene er doblet på tre år og ministeren tror på bedre togtilbud både for reisende og gods med jernbanereformen.
MultimaskinI følge direktør transport i Jernbaneverket, Håvard Vestgren, vil man komme raskere ut og rette feil med det nye utstyret. I forhold til eldre modeller har denne typen langt mer elektroniske funksjoner der det var mekanisk tidligere. Maskinen kan både gjøre service på kraftlinjene og på spor og de kan rydde snø med store børster om vinteren. Mannskapet varierer fra to til åtte på denne typen. Maskinene vil bli stasjonert 15 ulike steder i Norge, men den første vil stasjoneres på Ål hvor den skal få prøve seg på snørydding i vinter.
Utfordringer
Jernbaneverket disponerer totalt 1250 ulike typer skinnegående anleggsmaskiner, vogner, snutstyr og hjulgående utstyr. Store deler av maskinparken er nedslitt og utrangerte maskiner har i en årrekke skapt store utfordringer for den daglige driften av jernbanen, ifølge Jernbaneverket. Det er bestilt 11 av disse toakslede arbeidsmaskinene og Jernbaneverket har opsjon på ytterligere 10. Alt dette vil være levert innen 2020.
– De nye arbeidstogene er større kan løfte mer, kjøre raskere og vi kan få gjort mer enn i dag, forklarer Gorm Frimannslund, infrastrukturdirektør i Jernbaneverket.