Volvos utvikling av førerløse lastebiler:: Dette vil endre industrien
Volvo Trucks driver testing av sin første FMX med autopilot i Kristineberg-gruven til Boliden.
AnleggsMagasinet ble invitert en kilometer under bakken for å sitte på i en selvkjørende Volvo lastebil for første gang.
Bak rattet satt prosjektleder, Johan Tofeldt, men kun for å se, ikke røre. Lastebilen kjørte mykt og fint, gjennom trange gruveganger og snudde på et svært trangt område uten problemer. Det eneste den trenger er et oppdrag, så bærer det avsted.
Hvor gjemme seg under bakken?
Utfordringen med selvkjørende biler er sosial aksept, lovgivning og uforutsette hendelser, i følge Volvo Trucks selv.
Disse er ikke tilstede på et lukket anlegg. Det er også derfor Volvo Group ser for seg at det er i gruver vi vil se full autonomi først.
Perfekt miljø
En kilometer under bakken har en Volvo FMX kjørt rundt rundt uten fører siden juni. En gruve er det perfekte miljøet å teste selvkjørende kjøretøy i, men også havneterminaler og store jordbruksarealer kan være egnet i første omgang.
Vil endre industrien
Dette vil endre industrien, særlig gruveindustrien, er kommentaren til Törbjörn Holmström, administrerende direktør Group Trucks Technology, Volvo Trucks.
Det er en grunn til at Volvo driver med teknoutvikling, og det er derfor de tester og viser dette forskningsprosjektet i en gruve. Volvo har jobbet med automasjon i mange år, Dynamic stearing, I-Shift er blant komponentene som er med og gir grunnlag det bygges videre på.
Full autonomi
Men det er fortsatt fem til 10 år frem til transporten foregår fullt autonomt her. Boliden følger Volvo Trucks sin tidslinje her og de to er samarbeidspartnere i prosjektet.
I 2017 blir det anslått at opptil fire lastebiler kjøres autonomt her, så vil prosjektet økes til større skala.
- I fremtiden har vi lyst til å se en autonom lastebil som kjører ned i gruva for å bli lastet av en fjernstyrt hjullaster, forklarer Peter Burman, programleder for Boliden Mine Automation Program.
Snart vil også Volvo CE starte testing av en fjernstyrt hjullaster i Bolidens Kankberg-gruve.
Sensorplattformer
Burman ser ikke på FMXen som kun en dumperbil, han ser en sensorplattform og er overbevist om at 3D-bildene LIDAR-sensorene skaper av gruvegangene vil ha en betydelig verdi for gruvedriften i seg selv.
50 + 50Høye lønninger, strengere miljøregler og lav toleranse for uhell i gruvene gjør at Burman mener de kan spare 50 prosent på slik transport i fremtiden, minst.
Det er også muligheter for å øke produksjonen med 50 prosent, siden autonome lastebiler ikke trenger å stoppe for lunsjpause eller at skiftet tar slutt.
Det spøker i så fall for førerne av disse bilene i fremtiden.
Krever nettverk
Han understreker at internt nettverk i gruvegangene er avgjørende for å få til dette.
I samarbeid med Ericsson, skal deres gruve i Kankberg bli den første i verden med et 5G-nettverk.