Fremtidens anleggsmaskiner:: Oppsiktsvekkende fra Volvo CE
Det at Volvo CE kan vise frem to slike fungerende prototyper, og at de faktisk gjør det så lenge før det er klart er oppsiktsvekkende. Når dette blir klart for salg vil det virkelig være et stort innovasjonskritt for anleggsmaskiner.
Kanskje vi kan prate om et paradigmeskift. Fra nå av lever vi i en verden hvor det finnes førerløse elektrifiserte anleggsmaskiner med kunstig intelligens, i hvert fall noen få.
Hybridhjulaster LX01Å skifte drivlinje på en hjullaster til elektrisk gir muligheter, selv om energien kommer fra en dieselmotor. Den dieselelektriske hjullasteren LX01 har elektriske motorer i hvert hjul, ingen drivaksler og elektrisk drevet hydraulikk. Det gir blant annet høyere bakkeklaring.
Dieselelektrisk
I størrelsen tilsvarer den en L120, mens effekten er mer lik L150. Ved hjelp av en batteripakke kjøres den elektrisk og nærmest lydløst. Den klarer seg med en 3,6-liters motor på 90 kilowatt, mens en L150 har 13-liters motor.
Maskinen fungerer allerede bra ut i fra det vi kan se på demofeltet i Eskilstuna, men nå skal den i felttest hos en av verdens største Volvo-kunder, Waste Management i California.
Autonom dumper HX01Elektrifisering er allerede i gang på personbiler, og på andre områder, kanskje naturlig at det kommer på anleggsmaskiner også. Likevel er den fullt autonome batterielektriske dumperen med 15 tonns lastekapasitet den mest spennende prototypen undertegnede noensinne har sett på et slikt arrangement.
Med kunstig intelligens følger den en forhåndsprogrammert rute / eller et oppdrag selv. Det er repetitive oppdrag disse er laget for og den skal by på 25 prosents redusert TCO.
Prototypen er laget for relativt flate områder og har ikke terrengegenskapene til en rammestyrt dumper.
Les mer i AnleggsMagasinet nummer 7.