23948sdkhjf

Varebilsalget per 1. november:: Spennende varebilår

Det er pen vekst i varebilsalget i år, men stor variasjon mellom merkene. Bertel O Steens Peugeot og Mercedes gjør betydelige jafs.

Varebilselgerne kan glede seg over 5,8 prosent økning i registreringene så langt i år – og da skal man ha i mente at også i fjor økte varebilene med 12 prosent.

I 2015 endte markedet på 31.291 varebiler (da er campingbiler ikke medregnet). Med den veksttakten vi har nå, ender det fort på godt over 33.000 varebiler i år.

Det er i så fall et svært bra år for denne sektoren.

Historisk sett har vi sett høyere tall også, men det har vært i perioder hvor volumet har gått mye mer opp og ned. De siste årene har varebilsektoren blitt mye mer stabil og forutsigbar.

Sånn ligger det an

  • VW, 7837 biler
  • Ford, 4065 biler
  • Peugeot, 2970 biler

Markedsleder VW er riktignok nå nede på 28,8 prosent markedsandel, men er neppe truet når de styrker seg med de to viktigste bilene, Caddy og Transporter, som begge øker mer enn markedet totalt.

Ford på andreplass går også litt tilbake til 14,9 prosent, men drar nytte av en bredere modellpalett enn de hissigste konkurrentene.

Peugeot på tredjeplass har tatt krafttak opp til 10,9, men jages bakfra av «søster» Mercedes som også har gjort et krafttak opp til 10,6 prosent. De to BOS-merkene lener seg hardt på hhv. Partner og Vito.

Toyota (5.) og Citroen (6.) sliter når populariteten på Hilux og Berlingo svikter, mens Nissan på 7. plass virkelig er i støtet, med 825 biler og 3,0 prosent markedsandel.

Opel halser like bak, på 8. plass med 793 biler.

9. plass har Renault årets beste utvikling i prosent, opp nesten 60 prosent fra i fjor, og 723 biler så langt.

Mitsubishi holder 10. plass, rett foran Isuzu. Sistnevnte har likevel den 7. mest solgte av alle varebilmodeller, med 668 D-Max så langt.

Segmentslakting

Går vi inn på varebilsegmentene er det mulig å se en «gledelig» og total endring der typiske privatvarebiler omtrent er borte (med unntak for SUVer), og vi står igjen med modeller myntet på næringslivet.

Det er små, mellomstore og store varebiler. Og pickuper.

VW Caddy dominerer ikke uventet de små, men utfordres faktisk av Peugeot Partner.

VW Transporter dominere de mellomstore, men utfordres faktisk av Mercedes Vito.

Mercedes Sprinter dominerer de store – men ikke på langt nær som i «gamle dager», dvs for fem årsiden. Sprinters markedsandelen er nå «kun» 30 prosent, og det ligger et kobbel utfordrer nede rundt 14-15 prosent.

Og pickuper? Isuzu D-Max har tatt en ledelse i det siste, men trues nå bakfra av Ford Ranger, som imponerende nok har rykket forbi VW Amarok.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078