Sandvik med elektrifisering
Den batteridrevne gruvelasteren Sandvik LH307B skal hjelpe entreprenørene med å møte stadig økende krav om minsket utslipp og økende drivstoffkostnader.
Beste fra to verdener
Produsenten vil bringe det beste fra to verdener ved å utnytte elektrisk kraft med bevegelsesfriheten til en dieseldrevet gruvelaster, men uten utslipp og stive dieselpriser. Den deler komponenter fra den dieseldrevne LH307 og har nyttelast på 6,7 tonn.
Med egen ladestasjon «quick charge» skal den være klar på 15 minutter, i følge Sandvik. Maskinen er også kompatibel med Sandviks gruve automasjons- og informasjonssystemer.
Det skal være batteriteknologien LTO (lithium titanate oxide) som tillater den raske oppladingen og som gjør det mulig med kontinuerlig kjøring med kun en batteripakke. Batteripakken er veskekjølt for å forlenge levetiden til å vare ut maskinens produktive levetid, heter det i pressemeldingen.
Elektrifisert borriggSandvik DD422iE går på batteri og nettstrøm.
Den ble lansert under Minexpo i Las Vegas tidligere i år. Sandvik vil med maskinen forsøke å levere produktivitet, nøyaktighet, driftssikkerhet, reduserte kostnader i tillegg til å bedre miljø, helse og sikkerhet.
Også for tunnel
Det er ikke småtterier heller det. Dette er først og fremst en gruverigg, men den blir også tilgjengelig på et tunnelchassis forteller Svein Ove Espeland, salgssjef i Sandvik Mining & Rock Technology.
Ved å bruke en batteripakke og elektrisk drift er DD422iE utslippsfri når den flytter seg mellom tilslagene. Mindre dieselforbruk betyr lettere ventilasjonsbehov og mindre diesellogistikk i gruva. Med et intelligent ladesystem blir batteripakken ladet opp ved drilling som foregår med nettstrøm fra gruva. Batteriene får også lading ved hjelp av regenerering av energi fra bremsene ved kjøring i nedoverbakke.