– Systematisk uvesen
Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund Trøndelag (NLF), Roar Melum, er forbannet. Ukentlig får han fortvilte henvendelser fra medlemmer som tvinges til å laste for mye. De som mukker, får beskjed om å finne seg et annen jobb. Det betyr at de seriøse får problemer, mens de andre får flere jobber.
For fristende
– Det praktiseres gjennomgående og systematisk overfylling av biler på anleggsplassene. Fortsatt er det for fristende for entreprenøren å kjøre med overlast, sier Melum.
Han mener ansvaret bør hvile på både entreprenør og transportør. I dag er det sistnevnte som sitter igjen med skjegget i postkassen hvis han blir tatt.
Burde skjønne
I følge Roar Melum blir overlasten dessverre vurdert som «god butikk» av mange.
– Konsekvensene er alvorlige og kan være fatale. Vi får dårligere trafikksikkerhet og urettferdig konkurranse.
Myndighetene har to virkemidler: vektkontroller og økonomisk straff.
– Det er et språk som mange burde skjønne. Derfor skal det bli interessant å følge utviklingen nå som straffegebyrene er blitt strengere, sier Melum.
Prisgitt
Melum håper at de kraftig oppjusterte overlastgebyrene vil ha sin effekt.
– Men dessverre tror jeg også at flere transportører fortsatt vil føle seg prisgitt entreprenørene som presser på. Mest mulig last på bilen vil nok aldri gå av moten. Mine år i bransjen forteller meg at problemet er økende, ikke minkende.
– Å kjøre eller kreve overlast er i beste fall ukollegialt, avslutter Melum.
Dobler gebyret
Mange blir fristet, men nå blir det hardere bud for de som kjører med overlast.
1. september kom en kraftig justering i bøtesatsene for kjøring med overlast. I tillegg til at satsene er endret, er det innført et grunngebyr på 2.000 kroner. Gebyrene for å overskride totalvekt for kjøretøy og vogntog gjøres også progressive, slik at det blir dyrere å kjøre med mye overlast. Et vogntog som har 15 tonn total overlast som tidligere fikk et gebyr på 32.500 kroner blir i dag presentert for et gebyr på det dobbelte.
– Med en såpass stor økning i gebyrene håper vi det virker avskrekkende å gamble med hva kjøretøyene og veiene våre tåler, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.
I tillegg vil gebyrene framover bli indeksregulert hvert femte år. De vil hele tiden være tilpasset dagens kostnadsnivå.
– Det skal lønne seg å følge reglene, og en oppjustering av gebyrene vil føre til at konkurransen blir mer rettferdig for aktører som ikke kjører med overlast. Det er også trafikkfarlig å kjøre med større last enn det kjøretøyet er konstruert for, sier Harsem.