23948sdkhjf

Fem strekninger prioriteres

Det er prosjektene med høyest samfunnsøkonomisk lønnsomhet som skal bygges ut først

Nye Veier prioriterer strekningene E18 Tvedestrand – Arendal, E18 Langangen – Dørdal og E6 Kolomoen – Moelv for utbygging.

I tillegg er strekningene E39 Kristiansand vest – Lyngdal og E6 Ranheim – Åsen prioritert for utredning med tanke på snarlig utbygging.

Nye Veier skal prioritere sin utbyggingsportefølje to ganger årlig. Selskapets første prioritering av veistrekninger skjedde i mars i år, og ble gjort basert på tallmateriale presentert i stortingsmeldingen om veireformen, St. mld. 25 (2014-2015).

Bompenger

Den første utbyggingskontrakten, for E18 Tvedestrand – Arendal er tildelt. Stortinget har allerede besluttet bompengefinansiering på samtlige utbyggingsprosjekter som igangsettes.

Det arbeides med å forberede bompengeproposisjon på strekningen E39 Kristiansand-Lyngdal og E18 Langangen – Rugtvedt. Tilsvarende igangsettes det nå arbeid med bompengefinansiering for prosjektene i Trøndelag.

- Vår andre prioritering baserer seg på kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen ved overføring av veiprosjektene til Nye Veier. Vi har gjennomført nye kost-nytteberegninger på alle prosjektene. Det er dette tallunderlaget som ligger til grunn for vår prioritering nå, sier Dahl Hovland.

Nye Veier har i oppdrag å planlegge, bygge ut, drifte og vedlikeholde en portefølje med 530 km riksvei, primært bestående av firefelts motorvei langs Norges stamveinett. Nye Veier har delt utbyggingsporteføljen i fire utbyggingsområder: E6 Trøndelag, E6 Mjøsregionen, E18 Sør-Østlandet og E39 Sør-Vestlandet. Disse skal planlegges og bygges ut på maksimalt 20 år. Nye Veiers oppgave er å bidra til helhetlig og sammenhengende utbygging av trafikksikre riksveier, større kostnadseffektivitet, økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet og styrking og utvidelse av bo- og arbeidsmarkedsregioner.

Mer om de prioriterte strekningene:

E18 Tvedestrand – Arendal

Strekningen E18 Tvedestrand – Arendal er på 23 km og inngår i den større veistrekningen E18 Langangen – Grimstad. Strekningen Tvedestrand – Arendal er på 23 km. Denne strekningen er planlagt som ny firefeltsvei med 110 km fartsgrense og entreprisen er tildelt AF Gruppen.

18 Langangen – Dørdal

Strekningen E18 Langangen – Dørdal er 35 km og inngår i en større utbygging av strekningen Langangen – Grimstad. Det pågår reguleringsarbeid på strekningen Langangen– Rugtvedt. På strekningen Rugtvedt – Dørdal pågår det forberedende arbeider og en bompengeproposisjon er vedtatt av Stortinget. En venter å tildele utbyggingskontrakt for strekningen i løpet av vinteren 2017. Denne strekningen er planlagt som ny firefeltsvei med 110 km fartsgrense.

E6 Kolomoen – Moelv

Strekningen E6 Kolomoen – Moelv er 43 km og første del av utbyggingen av E6 i Mjøsregionen. Denne strekningen er planlagt som ny firefeltsvei med 110 km fartsgrense. Stortinget har vedtatt en bompengeproposisjon for strekningen. En venter å tildele utbyggingskontrakter i løpet av 2017.

E6 Ranheim - Åsen

I utbyggingsprosjektet E6 Ranheim - Åsen skal det totalt bygges 55 kilometer firefelts motorvei. Utbyggingsprosjektet er todelt: E6 Ranheim – Værnes på 23 km, hvor reguleringsplanene er vedtatt, og E6 Kvithammar – Åsen på 22 km, hvor kommunedelplan er vedtatt. Det pågår arbeid med å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten for strekningen, både ved å redusere kostnadene og å øke nytten.

E39 Kristiansand – Lyngdal

Strekningen Kristiansand – Lyngdal er 70 km og en del av den omfattende utbyggingen av E39 fra Kristiansand til Sandnes. Det er et mål å få vedtatt en bompengeproposisjon for strekningen i Stortinget våren 2017. Det arbeides med å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten for strekningen, både ved å redusere kostnadene og å øke nytten.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063