23948sdkhjf

Fra arkivet: Veteransamler i Buskerud:: Drømmer om maskinmuseum

Helmer Grinderud fra Svene i Buskerud har en stor samling av gamle anleggsmaskiner, mange av dem svært sjeldne. Nå drømmer han om å starte museum.

Denne saken stod på trykk i AnleggsMagasinet i 2013:

Grinderud har samlet på gamle anleggsmaskiner i flere år og har en enorm samling av gamle storheter fra ulike typer av anleggsvirksomhet. Vinterstid står mesteparten av samlingen godt skjult under snøen, men allerede ved innkjørselen hans et par kilometer utenfor Lampeland, blir vi møtt av en 100 tonns hjullaster av typen Clark 475B, en modell fra 1974.

- Dette er nok den siste som er igjen av disse. Jeg tror alle de andre er borte eller har blitt hogd opp, sier Grinderud.

Han forteller at han hentet denne på Feiring for tre-fire år tidligere. Den skulle hogges opp, men den historieinteresserte samleren fra Svene fikk berget den i siste liten. Maskinen har tilhørt vassdragsvesenet som i sin tid kjøpte den ny og har brukt den i alle år.

Klenodier i kø

I tillegg har han også sikret seg de to første eksemplarene av Åkermann som kom til Norge og han har en Terex dozer som også er den siste som er igjen.

Klenodiene står i kø på eiendommen hans. Han er ikke helt sikker på hvor mange gamle maskiner han egentlig har, men tror det kan dreie seg om godt over 100 med stort og smått.

- Jeg begynte så smått på 80-tallet med å dra til meg ting. Den første gravemaskinen lagde jeg selv, forteller han.

Mye av det han besitter i dag, har han restaurert selv fra grunnen av. Den store Terex’en har han hatt fra hverandre i deler og satt sammen igjen. Han forteller at det bare finnes en av den i Norge. Den kommer opprinnelig fra Brødrene Skolt i Moss som kjøpte den ny. Der har den gått i et pukkverk.

Grinderud forteller at virksomheten hans ikke bare er ren idealisme.

- Jeg tar på meg noen jobber innimellom og greier i grunnen å leve av dette, sier han og forteller at han reparerer mye både for seg selv og andre.

Han restaurerer en del og lager selv deler som ellers ikke er så lette å få tak i. Han har et stort og innholdsrikt verksted der det meste finnes, fra gamle industrimaskiner til en enorm samling av gamle økser som ingen enda har greid å telle. Ingen av redskapene er yngre enn 100 år og noen av dem går riktig langt tilbake i tiden.

Viktig del av historien

Grinderud blir ivrig når vi kommer inn på museumsplanene hans.

- Jeg er veldig hissig på det. Hvis noen har noe gammelt skrot liggende, så bør de ringe meg, sier han som er veldig opptatt av at også gamle anleggsmaskiner er historisk materiale som fortjener å bli tatt vare på.

- Dette er like viktig kulturhistorie som alt annet. Disse maskinene har faktisk bygd den velstanden vi har i dag. Tiden går fortere og fortere og ting blir fort gammelt, sier han og forteller at han enda vet om mye gammelt som han skulle ha hentet.

I tillegg til gamle anleggsmaskiner, tar han også vare på en del industrimaskiner. Han har blant annet en karuselldreiebenk stående inne på verkstedet sitt. Den er 100 år gammel og har tilhørt Brødrene Sundt.

- Det er nesten ingen som har tatt vare på maskiner av denne typen. Dermed blir de glemt. Folk er ikke så flinke til å lage nye historiebøker før det er for sent og det ikke lenger finnes mennesker som kan forteller om det, sier han.

Veteraner i bruk

Hver og en av maskinene han har i samlingen sin har sin egen historie å fortelle, som hans Åkermann H16B som egentlig kommer fra Grøterud bulldozerlag. Etter noen år ville Svene Pukkverk kjøpe den fordi de ville bruke understellet på den.

- Jeg kjøpte vogna uten understell og ville montere den på en lekter. Lekterprosjektet ble det aldri noe av. I stedet monterte jeg den på et understell fra en O&K-maskin, forteller han. Den kombinasjonen viste seg å bli meget vellykket, for det nye understellet var litt bredere og ga maskinen optimal stabilitet. I tillegg ble maskinen raskere på beltene og kunne forflyttes hurtigere.

Flere av de gamle maskinene hans er fortsatt i bruk. Da han overtok den gamle Åkermann-maskinen, hadde den gått i rundt 16 000 timer. Da denne saken stod på trykk hadde har han kjørt på den 10 000 timer til og han har blant annet brukt den til en jobb på Youngstorget der han måtte lage en spesialbrakett for å få jobben gjort.

Han forteller at han ofte lager maskiner som nærmest er skreddersydd til den jobben han skal utføre og da bruker han som regel veteraner.

- Jeg kan ikke bruke nytt utstyr til slikt, det blir altfor dyrt, sier han.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062