Virkelig nær kunden
Wirtgen Groups slagord «Close to our Customers» har passet fint for Kleemann-kunde Vassbak & Stol i høst. Entreprenøren har i løpet av de to siste årene kjøpt to Kleemann-knusere, nå har de testet pre-serie maskinen Mobicone Pro 11 frem til juletider.
Produsenten står for maskin, transport og servicepersonell mens entreprenøren selv står for diesel, olje og slitedeler. Den første uka består av innkjøring og innstilling av parametere av tyske produkteksperter. Deretter tar entreprenøren selv over og får bruke den i produksjon, riktignok med hyppig oppfølging av servicefolk fra Wirtgen Norway.
På GismarvikDet er både på grunn av hard stein og streng kulde den tyske produsenten ville ha en av testmaskinene til Norge. På Gismarvik utenfor Haugesund har Vassbakk & Stol eget brudd som nå snart er ferdig drevet ut.
40 mål stor næringstomt
Da vil entreprenørens egen knuseravdeling, ledet av anleggsleder, Geir Langaker, være klare med en næringstomt på 40 mål. Det vil da ha blitt hentet ut 450.000 kubikkmeter steinmasser, harde abrasive steinmasser som har blitt til fraksjoner på 0-4, 4-16, 16-32 og 32+.
Massene blir brukt på egne prosjekter og selges andre aktører. Selskapets nye hovedkontor er under planlegging og ender muligens opp på denne tomta. Den nye mobile konknuseren skal være laget for disse forholdene (hard abrassiv naturlig stein) skal vi tro produsenten. Om det er noen detaljer man burde endre på, før den går i produksjon, skal det helst komme frem under testperioden, blant annet her i Norge.
– Det er jo det negative vi er ute etter her og anleggsbransjen bruker jo ikke være sjenerte med å si fra om de mener noe, kommenterer Kleemann-selger, Nils Ivar Reiten.
Lærling BergverkBak spakene på Cat-graveren satt lærling i fjell og bergverksfaget, Henrik Krokedal (19) og matet den helt ferske tyske maskinen. I omtrent et år har han hatt lærlingetiden i knuseavdelingen, noe han trives godt med.
Å laste en pre-seriemaskin innebærer en del stopp for å stille inn parametre og annet. Da er han kjapt nede og følger interessert med. Om han ender opp med å jobbe med fjellsprenging, knusing eller noe annet innen faget har han ikke bestemt seg for enda. Det avhenger også av hvilke muligheter som kommer, forklarer han.
DieselelektriskMaskinen blir overveiende brukt som sekundær finknuser, den er diesel-elektrisk og har produksjonskapasitet på 470 tonn i timen. Transportvekt på denne versjonen er 50 tonn, diameter på knuser er 1100 millimeter, maks materstørrelse på 240 millimeter og matervolumet er ni kubikkmeter med vingene montert.
Den er satt ferdig opp for bruk med nettstrøm i tillegg at den selv produserer nok strøm til å støtte elektrisk drift av tilhørende sikteverk. Den blir også levert med eget transportbånd for å kjøre lukket kretsløp med overstørrelse stein i retur tilbake fra sorteringsverket til knuseren. Utstyrt med Webasto har den oppvarming av olje, kontrollskap og motor for å tåle hard vinterdrift.
Scania-motor
Motoren, fra Scania, er flyttet under materen med dertil bedre tyngdepunkt og servicetilgang. Et av partytriksene må være berøringsskjermen hvor du kan kontrollere stort sett alt. Det er lettlest, intuitivt og det blir brukt piktogrammer fremfor bare tekst. På den måten ser du bilder av det som er i ferd med å skje, for eksempel kan du med fingeren dra indikatoren for fyllingsnivå i knuseren opp og ned som om du skulle lekt deg på et nettbrett. Fjernstyring er standard.
Testmaskinen skal gi feedback for produksjon i ugjestmilde forhold som hard stein og kulde frem til våren. Tidligere har produsenten testet en del maskiner i Sverige, men dette er en maskin godt egnet for Norge. Man vil se på resultatet for å vite mer om markedspotensialet for Mobiconen i følge Reiten. Både vekt og produksjonskapasitet gjør den Norges-vennlig.