KObelco:: Hybridgraver med Li-ionbatteri
Kobelco Construction Machinery Europe (KCME) lanserte i dag deres nye SK210HLC-10, den første 20-tonns beltegraveren med litium-ionbatteri og hybridteknologi kombinert med steg IV-motor, ifølge Kobelco.
Spennende påstanderKobelco sier i pressemeldingen at hybriden gir samme ytelser som den konvensjonelle utgaven, og at den klarer det med 12,3 prosent mindre forbruk.
Det påstås i tillegg at den klarer en økning på 14,2 prosent i produserte kubikkmeter per brukte liter diesel. Det vil jo være spennende å se om dette stemmer i virkeligheten og hva som skal til for å oppnå slike tall.
Et stort Li-ionbatteri (samme batteriteknologi brukt i mobiltelefoner og elektriske håndverktøy) sørger for den nødvendige elektriske effekten til en ny Kobelco-utviklet 25 kilowatts power-assist-generator.
Dieselmotoren med steg 4 standard fra Hino Motors, er den samme som driver den konvensjonelle versjonen av graveren (SK210LC-10). Den bruker SCR og DPF for å redusere partikkelutslippet.
Generatoren lader batteriet når motoren går på lav- til normal belastning, ladeprosessen kan ses på monitoren i førerhytta. Lagret elektrisk energi driver også den nye helelektriske svingmotoren og skal gi bedre kontroll i forhold til respons og myke bevegelser. Siden svingmotoren ikke er direkte koblet til hydraulikksystemet, blir ikke motoren belastet og dette skal være med på å gi 20-tonneren bedre drivstoffeffektivitet.
I tillegg lades batteriet fra svingkransen når den bremses.
1880 omdreininger i minuttetI stedet for at motoren øker turtall, brukes elektrisk kraft ved visse funksjoner for hydraulikkpumpa. Motoren er konstruert for å gå på et konstant turtall ved de fleste arbeidsoppgaver og ved ekstra belastning blir motoren hjulpet av generatoren. Der hvor den konvensjonelle SK210LC bruker 2000 omdreininger, bruker SK210HLC 1880 omdreininger.