23948sdkhjf

Endrer ikke tildelingen

PNC og Skanska la inn klage - men tildelingen til kineserne opprettholdes

6. november ble Sichuan Road and Bridge Group tildelt oppdraget med å bygge fv. 17 Beitstadsundbrua. Klagefristen ble satt til 16. november.

Det var til sammen tre entreprenører som leverte inn tilbud: Sichuan Road and Bridge Group, PNC Norge AS og Skanska Norge AS.

PNC Norge AS og Skanska Norge AS klaget på Statens vegvesens tildeling av Beitstadsundbrua.

Statens vegvesen har nå behandlet klagene. Konklusjonen er at tildelingen opprettholdes.

Ikke grunnlag for å endre tildeling

- Våre jurister har nå vurdert samtlige punkt i klagene fra de to entreprenørene. Konklusjonen er at det ikke er grunnlag for å endre tildelingen, sier prosjektleder for Fv.17 og fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm, Jo Bernt Brønstad.

Slik konkluderte de to entreprenørene som klaget:

PNC Norge AS mener at Sichuan skulle vært avvist:

«SVV har foretatt en mangelfull og feilaktig vurdering av Sichuans oppfyllelse av kvalifikasjonskravene i konkurransegrunnlaget, og har derfor ikke grunnlag for å fastslå at Sichuan oppfyller disse kravene. Manglende oppfyllelse av kvalifikasjonskrav medfører at Sichuan skal avvises fra konkurransen, jf. anskaffelsesforskriften § 24-2 (1) bokstav a). Plikt til å avvise Sichuan kan i tillegg følge av manglende oppfyllelse av kontraktens språkkrav og manglende signaturrett. Kontrakten må da tildeles PNC.»

Skanska mener at begge to skulle vært avvist:

«Skanska mener at både SRBG og PNC skulle vært avvist fra konkurransen, og at kontrakten følgelig skulle blitt tildelt Skanska. Vi anmoder om at SVV omgjør sin beslutning om å tildele kontrakten til SRBG og tildeler kontrakten til Skanska som eneste kvalifiserte leverandør».

Blir forsinkelser

Hele prosjektet Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm skal være ferdig høsten 2019.

Prosjektet er delt inn i seks kontrakter, hvorav fv. 17 Beitstadsundbrua er en av dem.

Akkurat nå pågår bygging av 5,4 km ny fv. 17 mellom Strømnes og Sprova for fullt. Skanska Norge AS er entreprenør.

- Vi har jobbet godt i alle ledd for å holde ønsket fremdriftsplan, og har klart det. Nå ser vi imidlertid at tidsplanen for Beitstadsundbrua henger i en tynn tråd, sier Brønstad.

I et byggeprosjekt av denne størrelsesorden, er det mange løp som foregår samtidig og som virker inn på hverandre. Byggetiden på Beitstadsundbrua er i utgangspunktet stram, og Statens vegvesen har lagt opp til at det skulle være mulig for en entreprenør å starte bygging i begynnelsen av desember.

- Dette er ikke lenger realistisk, sier Brønstad.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.173