Ingen eksospotte:: Verdens første Cat323 på batteridrift
Som et hemmelig prosjekt har Pon Equipment, med backing av Cat og støtte fra Enova, utviklet en batteridrevet Cat323 siden mars i fjor.
Z-line
Zero Line, eller Z-line, som i (zero emission), finnes nå i en prototype som går i testing på hemmelig sted.
Den vil bli vist på Vei og Anlegg på Hellerudsletta i mai, den første kundemaskinen vil bli levert etter sommerferien og er kjøpt av Veidekke.
5 - 7 timers drift
Maskinen er i utgangspunktet en Cat323F, 25-tonns beltegraver hvor man har fjernet motor, dieseltank, lodd og vifter og erstattet dette med batterier og elektrisk motor.
Den får de samme ytelsene og egenskapene som maskinen med dieselmotor. Den skal klare mellom fem og syv timers kontinuerlig drift på en lading. Maskinen har blitt utviklet i tett samarbeid med Caterpillar for komplett maskinintegrasjon.
1 time = 1 time
Maskinen har integrert lader for 400V-tilkobling og 64 amper, da kan en times lading gi en times drift. Det er også mulighet for ekstern hurtiglader, da kan 1 til 2 timers lading gi fullt batteri på 400/1000Volt nett tilkobling. Vanlig ladinge skal gå greit på de fleste anlegg siden man der har byggstrøm med 36 ampers kurs.
Dette har kostet penger
Administrerende direktør, Erik Sollerud, forsøker ikke å sminke på sannheten når det kommer til kostnader. Og selv om han ikke vil gå ut med noe pris på hverken prosjektet eller på hva en maskin vil koste, er han tydelig på at dette har vært dyrt. Og selv man slipper diesel osv, vil aldri disse første maskinene lønne seg.
– Dette er dyrt, derfor er det viktig at det kommer flere på banen, kommenterer Sollerud.
- Veidekke som har uttalt at de skal ha miljøvennlige løsninger, har gått fra ord til handling her, forklarer Sollerud.
Les mer om den spennende grønne Cat-graveren i neste AnleggsMagasinet.