Hesselbergs endringstakt
Det er kortversjonene av Kai Paulshus, administrerende direktør i Hesselberg, sin oppsummering av 2017.
At Hesselberg-huset er inne i en endringstakt er det nok ikke tvil om.
I løpet av fjoråret fikk de inn 60 nye fjes i organisasjonen som følge av ekspandering på ettermarked, nye agenturer og utskifting. Selve økningen var på omtrent 50 personer, ifølge Paulshus.
På offensiven
Hesselberg skal være offensive på ettermarked, for som Paulshus selv sier det så er det ikke så avgjørende hvilken gulfarge maskinen har for kunden som oppetiden.
Han oppsummerer det som en ny hverdag for bedriften og han selv. De befinner seg i tre verdener samtidig med, anleggsmaskinmarkedet (Komatsu, Mustang, Bomag og Veekmas), truckmarkedet (Manitou- og Linde gaffeltruck, CVS Ferrari og Terberg terminaltraktorer) og utleiemarkedet (Manitou teleskoptruck og personløftere).
– Vi er nå en totalleverandør og utleiebransjen er egentlig en ny verden for oss.
Hesselberg økte totalsalget til 400 enheter i 2017 og omsatte for 654 millioner kroner inkludert brukt. Målet for 2018 er at man skal bære mer av fruktene etter ekspansjonen.
– Det koster å starte opp med nye produkter, men spesielt Bomag og Manitou står veldig godt styrket for 2018, kommenterer Paulshus.
God asfaltstemning
Jan Ove Langerud, produktsjef asfalt og Odd Enger, salgssjef for Bomag og Veekmas, har grunn til å smile etter 2017-året, året da de ble en del av Hesselberg Maskin.
Det største som skjedde var nok avtalen med Veidekke om levering av 16 Bomag-valser i løpet av 2018-sesongen, en kontrakt på 6,6 millioner kroner. Odd Enger har hatt Veidekke som kunder i mange år og avtalen ble signert den 14. november.
I tillegg har asfaltspesialistene fått i land en handel på 12 store asfaltvalser til NCC og tre stk Veekmas RG286, veihøvel, til Mesta.
I alt solgte alsfaltavdelngen av Hesselberg rundt 90 enheter i 2017.