JCBs første el-graver
Mandag kveld på JCBs hovedkvarter i Rocester lansert den engelske produsenten sin første graver på batteridrift.
Klar på slutten av året
JCB 19C E-Tec er under testing, men skal i følge selveste Lord Bamford være i salg mot slutten av året.
Maskinen er en 19C-1 konvertert til 48 Volts drivlinje med tre litium ionbatterier på fem kilowatt hver.
Et skift til fire timer
JCB hevder maskinen skal kunne gå et helt skift på en lading, men under hard bruk er det snakk om fire timer.
Det jobbes fortsatt med ladesystemet, men maskinen vi fikk se har en innebygget lader til 230 eller 110 volt. Man kan også bruke en ekstern hurtiglader, da skal batteriene bli ladet opp på 1,5 time.
- Dette har vi ventet på, det er viktig å kunne tilby en utslippsfri maskin til det norske markedet, forklarer produktansvarlig og teknisk support JCB hos Rosendal Maskin, Dagfinn Søgård.
Egenskapene er de samme som dieselversjonen, men med noe mer moment. Gravedybden er på 2,575 meter.
Lavutslipp og innendørs arbeid
Markedet JCB retter seg mot er særlig nullutslipps og lavutslippssoner i urbane strøk i tillegg til innendørs arbeid.
Stillegående
Maskinen ble kjørt på scenen innendørs under pressekonferansen, og vi kan skrive under på at den er svært stillegående. JCBs egne tall forteller om et støynivå som er 7 db under dieselversjonen, fem ganger mer stillegående.