23948sdkhjf

Her løftes lastebilen inn på festningen

Finnes ingen vei, løfter man lastebilen inn...

Det står ledningsrenovering på agendaen ved Akershus festning om dagen. Det er snakk om gravefri jobb, men det betyr ikke lastebilfritt.

Men hvordan får man anleggsbiler inn der det ikke er vei? Jo, man tar en 160 tonns mobilkran og løfter hele sulamitten over murene.

Det er nettopp hva NCC har gjort i dette tilfellet.

For å få det nødvendige utstyret på plass for selve renoveringsjobben inn på festningsområdet, måtte nemlig to anleggsbiler på henholdsvis 6,5 og 15 tonn tirsdag kranheises over den 16 meter høye festningsmuren, en operasjon av noe spesiell karakter.

– Dette var den eneste muligheten for å få tilgang til vannledningen. Borgmuren er ikke akkurat bygget for moderne lastebiler, sier prosjektleder Øyvind Enger i NCC Infrastructure Norge.

For å få bukt med rusten og dårlig vannledning til Akershus slott, startet NCC tirsdag arbeidet med renovering av den 150 millimeter vannledningen inne på festningområdet, et oppdrag som utføres for Forsvarsbygg.

Med NCCs gravefrie metode PU-Liner blir 65 meter vannledninger renovert fra kum til kum.

Byantikvaren tillater ikke graving på festningsområdet, så denne gravefrie renoveringsmetoden var avgjørende for Forsvarsbygg. Selve rehabiliteringsarbeidet ble utført på under ett døgn. Da var ledningen renset og belagt med 6 mm PU-Liner innvendig. Vannledningen hadde hull som ble tettet, og er nå klar for å forsyne friskt vann til celebriteter og andre som måtte besøke Akershus slott og festning.

Det var litt av en jobb - og for redaksjonens del kan vi uansett si at vi har lært noe nytt... nemlig at begrepet "mobilkran" plutselig fikk en ny betydning.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078