VEI OG ANLEGG 2018:: 22-tonnshybriden er i landet
Kobelco utviklet sin første hybridgraver i 2006, da som åttetonner, og den ble sendt ut i markedet tre år senere. Den betydelig større Kobelco SK210, vises nå på Vei og Anlegg, og Beck Maskin gleder seg.
Nyheten er helhet
– Med den nye 22-tonneren er det riktig å si at nyheten er helheten i teknologien, sier daglig leder Christian Beck i Beck Maskin.
Graveren gir mye effekt for pengene. Mye av årsaken er den hundre prosent elektriske svingmotoren, som lader batteriene når den bremser.
Den første Toyota Prius kom i 2000. Hybridteknologien er blitt voksen, og gir stadig mindre drivstoffutgifter og CO2-avtrykk. Kobelcograveren er dermed langtfra noen revolusjon, men en hyggelig videreutvikling.
– Den nye, hybride 22-tonneren reduserer dieselforbruket med nærmere 17 prosent, og da må vi huske på at forbruket har gått betydelig ned også på konvensjonelle maskiner, sier Beck.
– Kobelco er eneste produsent som bruker litium-ion-batterier. En bedre batteripakke, med andre ord, både kraftigere og med lenger levetid.
Velprøvd, men
Christian Beck tror likevel ikke at hybridsalget vil ta av…ennå. Teknologien er velprøvd, men markedet i vesten er ikke helt klart. Hybriden er 15 prosent dyrere enn tradisjonell dieselmaskin. Fullspekket med alt utstyr ligger prisen på 1,9 millioner.
− For å spare inn kronene på dieselforbruket, må det kjøres 2000 timer i året. Men her handler det om å være tidlig tilstede i et marked vi vet vil ta seg opp. Og med Kobelcos nye graver forsterkes konkurransefortrinnet. Selvsagt gleder vi oss over det.