Jernabaneprosjekt:: Peab fikk jernbaneprosjekt til 2,9 mrd i Göteborg

Peabs svenske anleggsvirksomhet har signert kontrakt med Trafikverket om å bygge ut Olskroken, et av de viktigste knutepunktene i det vestsvenske jernbanesystemet.
Kontrakten ble signert fredag 4. mai, og er den største anleggskontrakten i Peabs historie. Totalentreprisen omfatter blant annet seks jernbanebroer, en gangbro og om lag 10 000 meter nye jernbanespor. Kontraktssummen er på 2,9 milliarder svenske kroner.
Bygger plandelte jernbanespor
I Olskroken møtes fem jernbanestrekninger, og trafikken består av både persontog og godstog. I prinsippet møtes all godstrafikk til og fra Göteborgsområdet her. Det er et av Sveriges mest intensive knutepunkter for jernbanetrafikk.
− Vi skal bygge om knutepunktet til plandelte jernbanespor, slik at sporene vil krysse hverandre i ulike nivåer. Det vil øke fremkommeligheten og driftssikkerheten for all togtrafikk til og fra Göteborg, sier Karl-Gunnar Karlsson, sjef for Peabs nordiske anleggsvirksomhet.
Tidlig involvering
Entreprisen var delt inn i to faser. I slutten av 2015 ble Peab, sammen med underleverandørene WSP og Infranord, tildelt prosjekt Olskroken i kontraktsformen ECI (Early Contractor Involvement). ECI innebærer at entreprenøren blir involvert i tidlig fase, og tar ansvar for detaljprosjektering før byggestart. Målet er å kunne produsere byggingen så kostnadseffektivt som mulig.
ECI innebar at Trafikverket hadde mulighet for å aktivere en opsjon for byggingen av prosjektet. Denne ble aktivert, og med det ble Peab tildelt totalentreprisen for utbyggingsprosjektet.
Prosjektet vil etter planen pågå frem til 2025.