Inviterer til konkurranse på nytt
Bane NOR inviterer til en konkurranse i to trinn med henholdsvis prekvalifisering og tilbudsfase.
Kontraktsignering er planlagt i andre kvartal i 2019, for deretter oppstart av prosjektering og anleggsvirksomhet. Strekningen gjennom kommunene Moss og Rygge planlegges klargjort for operativ trafikk i løpet av 2024.
Kortere, hyppigere
Dobbeltsporprosjektet er en del av InterCity-utbyggingen gjennom Østfold som skal gi kortere reisetid og hyppigere avganger for passasjerer, og bidra til målsettingen om å frakte mer gods med jernbane.
Kontrakten er for ca. 10 km med underbygning, som inkluderer blant annet to tunneler i fjell, på henholdsvis 2,3 og 2,7 km, to store løsmassekulverter, nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss.
Likevel i rute
– Prosjektet er i rute med de forberedende arbeidene og legger forholdene godt til rette for den entreprenøren som skal gå i gang med hovedarbeidene, sier prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen.
− Dette inkluderer en ti kilometer lang strekning hvor ny infrastruktur skal bygges både i bynære strøk og i vernede områder. Her er det både utfordringer og spennende muligheter.
Riktig med ny runde
– Vi var fornøyd med interessen og deltakelsen i prekvalifiseringen vi lyste ut tidligere i år, men valgte å avlyse konkurransen som følge av at vi ikke oppnådde tilstrekkelig konkurranse. Vi forventer imidlertid å oppnå god nok konkurranse når vi nå kunngjør på nytt. Det er viktig å sikre at de som blir invitert til å by på jobben har rett kompetanse og profil for kontrakten.
− Prosjektets risikoprofil gjør det riktig å gå denne ekstra runden for å forsikre oss om at de entreprenører som inviteres til å gi tilbud oppfyller de nødvendige kvalifikasjoner. Det stilles blant annet spesifikke kvalifikasjonskrav til erfaring med både prosjektering og bygging i blant annet kvikkleire, og krav om tilstrekkelig økonomisk soliditet, påpeker Rasmussen.