Lærlingenes superdag
Skanskas lærlingedag foregikk på Berger i Akershus i samarbeid med Pon Eqm på Skanskas anleggsverksted og Pons prøvefelt, gunstig nok bare et steinkast unna hverandre. Arrangementets sjef, maskiningeniør Marius Halnes i Skanska Norge avd. masseforflytning sier seg svært fornøyd.
Ganske så imponert
Tilbakemeldingene Halnes har fått fra de 14 nyutdannede maskinførerne tyder på at dagen «traff». Fire av dem takket ja til lærlingkontrakt i Skanska.
– Vi ble ganske så imponert over evnen til refleksjon hos de fleste, sier Halnes til Anleggsmagasinet.
– Og de kjørte godt og etter evne. Ferdig utlærte maskinførere er verken det vi etterspør eller får. Det ligger i sakens natur.
Sent ute i fjor
Fjorårets lærlingedag var Skanska-avdelingens første, og Marius Halnes er ærlig på at det foregikk litt uforberedt.
– Vi var sent ute, fordi vi ikke hadde fått bekreftet en større anleggsjobb, og da var det for sjansebetont å tilby kontrakter. Vi fikk ikke til noen rekrutteringsdag før sent i mai, og da har de fleste selvsagt skaffet seg lærlingplass.
Årets arrangement den 19. april ble en annen skål. Evalueringen konkluderer med ny rekrutteringsdag neste år. Skanska-avdelingen har fått blod på tann.
– Dette er rett og slett en fin og betryggende måte å bli kjent på både for oss og rekruttene. Vi skulle gjerne hatt dem en hel uke, ikke bare én dag, smiler Halnes.
Tatt vare på
Maylen Storhaug fra Solør vgs. avd. Våler var eneste jente som tok veien til rekrutteringsdagen på Berger.
– Vi er fire jenter av i alt 60 elever på skolen. Det går helt fint. Vi blir godt tatt vare på av gutta, sier hun.
Yrkesvalget hennes er tungt familiært belastet, med både far og bestefar i bransjen.
– Jeg liker tanken på å komme ut i et større selskap, og være der noen år. Kanskje starter jeg for meg selv etter hvert, jeg får se. Jeg vet det er veldig mye jobb.
Sondre Stølen fra Os vgs. er en annen elev Anleggsmagasinet traff på.
– Dette var en skikkelig spennende dag, og helt klart over forventningene. Særlig likte jeg speedintervjuet og snakke med folk ellers. Det er viktige timer i løpet av en dag, som gir mye informasjon om hva bedriften er og hvordan det tenkes. Og trygghet for veien videre, ikke minst. Noen tar det kanskje for gitt, men sånn er det jo ikke, mener Sondre Stølen.
Uten F’en
– Nå har Cat tatt bort bokstaven, fastslår Svein Delbekk, Pons produktsjef på gravemaskiner, og viser fram 25-tonneren Cat 323, som 14 vordende lærlinger fikk prøvd seg på.
F’en er fjernet, så nå er det kun serienummeret som skiller modellene.
– Cat har bygd en ny gravemaskin med forsterket understell og helt ny overvogn med nye pumper og elektronisk styrt hydraulikk. Sikkerhet, service og elektronikk er for alvor fokusert på. Førermiljøet er bygd slik at alle funksjoner kan styres med armen på armlenet.
– Med denne modellen er det litt vanskelig å peke på noe som ikke er nytt, forteller Delbekk.
Han og resten av Pon har ventet lenge på 323’en. Kundene også.
– Vi solgte maskiner før de kom til landet, og ble vist «live» for første gang i Norge under Vei & Anlegg, der den inntok en selvsagt hovedrolle på Pons stand.
I skrivende stund var Norge eneste land i Skandinavia med gravemaskinen inne, og den 19. april var ungdommene blant de desidert første som prøvde den.