20 år med store hjul og lavserie: Anleggsbransjens kjeledegge
-Vi kan nok si at hovedkunden her er entreprenørene, forklarer Alexander Ferner, salgssjef hos Arctic Trucks Norge.
Såklart har de bønder, jegere, eventbyråer og ikke minst forsvaret på kundelisten, men det er anleggskuskene og håndverkere som utgjør hovedtyngden av kundemassen.
Han står foran en av deres ferdig ombygde Toyota Landcruiser av siste generasjon. Vi spør hvordan det har seg at Arctic-versjonen av den nye SUVen var ferdig samtidig med at de første 2018-Land Cruiserne var å se på veien.
– Vi fikk den første bilen samtidig med importøren og hadde ombygningskittet klart, smiler han.
Bilfabrikken
For dette har blitt en slags «mini bilfrabrikk» med faste ombygningskit til de forskjellige modellene. I Drammen teller de nå 29 ansatte, 14 av disse jobber med produksjon. De bygger ikke om biler de ikke får godkjent, du kan for eksempel ikke stikke innom med en Ford Ranger for ombygging.
Dette er avhengig av at bilimportørens godkjenning, testing av ombygningen og til slutt godkjenning av biltilsynet. Hver nye modell testes av proffe biltestere, enten VCA i England eller RDW i Holland.
Arctic Trucks er godkjent bilbygger, det vil i teorien si at de kunne bygget sin egen bilmodell for deretter å få den godkjent av Statens vegvesen. I praksis betyr det at de har tillatelse til å skjære i konstruksjoner og bygge om bilene. Hver enkelt bil vises til biltilsynet som har egne folk de sender til Arctic Trucks her i Drammen.
Skal øke med 100
I 2017 gjorde Arctic Trucks 200 ombygninger, allerede neste år har de mål om å øke dette med 100. En stor del av dette vil være Isuzu D-Max AT33. Ifølge Alexander Ferner kommer det av at Isuzuen tar kortere tid, og er en relativt sett rimelig Arctic-modell.
Verkstedet er delt inn i to løp, et for Toyota og et for Isuzu. Toyota-teamet tar også service og de få Amarokene og Wranglerne som skal bygges om. Isuzu-teamet fokuserer kun på å bygge om pickupen D-Max til 33-tommer eller 35-tommer.
2200 biler
Ørn Thomsen, daglig leder og grunnlegger av Arctic Trucks i Norge, forteller om jubileet og historien hit. De feirer at det er 20 år siden han og Eirikur Magnusson startet firmaet i Norge. Det er 19 år siden de ble etablert i Drammen. I 1999 hadde de bygget om et par biler til presselanseringen og i løpet av 2018 vil de ha bygget om og levert over 2200 biler i Norge.
Han gir en entusiastisk motorpresse en del av æren for at de har blitt så godt mottatt. Særlig hjalp det på at VI menn tok en bil og kjøret langtidstest over et år. Etter det ble de enda mer kjent gjennom Autofil og Larsens reportasjebil. Spoler vi frem til i dag er Arctic Trucks å finne i TV-spillet Forza Horizon 3 Hot Wheels og selvsagt filmen Burning 2. Og forresten, Eirikur som bare skulle være i Drammen i ett år for å hjelpe til med etableringen, er der enda, som verksmester.
Erfaren kokk
I jubileumsåret kommer det til å skje ting. Endelig skal de flytte til større og mer moderne lokaler. Ut må de uansett til nyttår, for på Brakerøya skal de i gang med å bygge nytt Drammen Sykehus. Arctic Trucks flytter i desember til Solbergmoen, og til våren åpnes de nye lokalene. Da blir det showroom, moderne verkstedlokaler, serviceverksted, butikk og selvsagt storkjøkken og kantine. Det hører med til historien at Ørn egentlig er utdannet kokk og har jobbet 16 år som det, så kjøkkenet må være i orden fastslår han med et smil.
De er nå godkjent bilbygger og påbygger fra fire produsenter. De er «secondstate manufacturer» for Toyota og de har homoligering på biler med deres navn. Konseptet er at kunden skal kunne gå rett til en bilforhandler å kjøpe en Arctic-bil og da få samme service som om det var en vanlig bil.
- Det er normale serviceintervaller og garantier, i utgangspunktet skal det ikke koste noe ekstra å kjøre en AT-bil, forklarer Ørn.