SsangYong med friskere linjer:: Rexton er tilbake
Fra den kom i 2001 har den vært en relativt populær varebil i klassen ombygde SUVer. Nå er SsangYong tilbake i større versjon, med mer utstyr og bedre på de fleste måter mener vi.
Mest aktuell som varebil
Rexton har i hovedsak blitt solgt som varebil i Norge, det kommer nok til å fortsette med priser fra 884.900 kroner for femseters personbil mot varebilprisene som starter på 479.900 kroner.
Den har fortsatt rammekonstruksjon og veier over to tonn, med skikkelig firehjulsdrift og hengerkapasitet på tre tonn. Hovedkonkurrentene er Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero (som er på sitt siste år), Land Rover Discovery, Jeep Wranger og Kia Sorento.
Ny pickup kommer
Det er verdt å merke seg at Rexton vil komme i en pickup-versjon senere i 2018. Den heter egentlig Musso Pickup i andre land, men er i bunn og grunn Rexton med lasteplan og samme drivlinje.
Vareveggen ødelegger moroa
I det vi setter oss inn merker vi med en gang et løft i kvalitetsfølelsen på interiøret, materialvalg og ergonomi. Og vi kan ta det de fleste lurer på først, ja vareveggen eller gitteret ødelegger litt av sittekomforten også i denne koreaneren, men ikke like ille som på Kia Sorento.
Du kan justere noe frem og tilbake og heldigvis er fotbrønnen romslig. Langturer er mulig, men du merker det i ryggen pga mangel på justeringsmulighetene. Komforten i Rexton er blitt et hakk bedre siden sist. Den er godt støydempet, har komfortabelt understell i den mykere enden av skalaen og forsetene er gode på tross av vareveggen.
Stor milsluker
Andre generasjon Rexton ruver mer i terrenget, ikke minst på grunn av det mer kantete og barske designet, men også fordi den er 14 centimeter lenger, 9 cm bredere og 5 cm høyere. Motoren er en 2,2 liters diesel på 181 hester, det holder sånn akkurat passe på en bil som veier 2,1 tonn. Det som gjør drivlinja god er Mercedes-Benz sin 7G-Tronic som sørger for å holde turtallet nede under 3000 omdreininger, der dreiemomentet på 420 Newtonmeter befinner seg.
Det kombinert med følelsen av svær og tung bil som ligger trygt på veien og holder motorveifart på en avslappet måte, gir den en god milsluker. På dårlige veier kunne nok demperne vært noe bedre, det blir noen vibrasjoner, men ulyder og slag hørte vi ikke.
Nytt på denne generasjonen er også at firehjulsdriften er innkoplbar med høy og lavserie med låsbar senterdiff. Det gjør at den klarer det meste av milde terrengutfordringer med bakkeklaring på 22 centimeter.
Utstyrsfest
Trumfkortet til Rexton blir nok utstyrsnivået sammenlignet med pris. Vi koset oss med godt stereoanlegg som styres via en 9,2 tommers berøringsskjerm med støtte for Apple CarPlay og Google Android Auto. Andre nyheter på utstyrsfronten fra forrige generasjon er: Automatisk nødbrems, filskifte assistent, varsling om biler eller fotgjengere dukker opp foran bilen (FCW), blindsonevarsler og varsel om kryssende trafikk bak bilen og LED-kjørelys, kurvelys og baklys. Førersetet i skinn er 8-veis justerbart med minne, kjøling og varme. Du har nøkkelfri adkomst og start, automatisk åpning av bakluke, parkeringsassisten foran og bak, fire kameraer med mulighet for flere visninger og stemningsbelysning i kupeen. Det vi savner er adaptiv cruise, aktiv filholder og bedre fjernlys.
Tillatt maks hengervekt er tre tonn, det dekker de fleste behov. Varebilombyggingen er godt utført, du får flatt gulv med seks lastsikringsfester. Det er Subarru Norge som har tatt over importen av SsangYong, under datterselskapet SsangYong Norge AS.