Norges lengste hengebru forsinket
For å få asfalten på plass og bli ferdig med det som gjenstår av arbeid på Hålogalandsbrua, er de innvendige sveisearbeidene på bruelementene helt avgjørende. I midten av august gjenstår 25 prosent av dette, opplyser Vegvesenet.
I verste fall desember
‒ Alt avhenger av at sveisearbeidet kommer såpass langt at vi får lagt på asfalten i løpet av september. Vi har ukentlige møter med entreprenøren for å sikre den fremdriften vi trenger for å kunne legge på asfalten og sluttføre alt annet arbeid på brua, sier prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen.
Håpet har vært å åpne brua for trafikk i løpet av høsten, men dette kan bli problematisk.
‒ Vi har ønsket å åpne i oktober, men det ser nå ut til at det kan bli både november og i verste fall desember før brua kan åpnes for trafikk, sier Arntzen.
Høyere feilprosent
‒ Vi har vært godt fornøyd med kvaliteten på bruelementene, som entreprenøren har produsert i Kina. Det er sammensveisingen av disse her i Narvik som ikke har gått etter planen. Her kan vi ikke gå på akkord med kvaliteten, og sjekker derfor 100 prosent av sveisearbeidet.
‒ Det har vært avdekket en høyere feilprosent enn det som er normalt, og dette har ført til forsinkelser, forklarer Arntzen.
Han opplyser at entreprenøren har tatt tak kvalitetsutfordringen, og bemannet kraftig opp etter ferien. Fra denne uken jobber over 70 personer med sveising og platearbeid.
Fortsatt usikkert
‒ Mange er sikkert utålmodige, og vil ha en åpningsdato, men det er alt for mange faktorer som gjør at dette ikke kan bestemmes enda.
‒ Vi jobber for å åpne brua for trafikk så fort det er mulig, men det avhenger av at vi får asfalten på plass, og at været spiller på lag med et øvrige arbeidet som skal gjøres, sier Arntzen.