19 km ny firefelts i jomfruelig terreng:: Her kommer 4-milliarders kontrakten
Hvem vinner Nye Veiers neste megakontrakt i Trøndelag?
Konkurransegrunnlaget for E6 Kvithammar–Åsen blir utlyst om et par uker, og totalentreprenør velges i 2. kvartal 2019.
Hele traséen på 19 km går i jomfruelig terreng, og det skal bygges firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t.
7,8 kilometer lang tunnel
Strekningen inkluderer Midt-Norges lengste tunnel (2 x 7,8 km) gjennom Forbordsfjellet.
Sammen med Nye Veier og berørte kommuner skal totalentreprenør utvikle reguleringsplan for E6-utbyggingen, basert på utarbeidet kommunedelplan.
Unngår Langstein-området
Utbyggingen vil også gi langt bedre veisikkerhet – ikke minst fordi ny E6 legges utenom det trange og rasfarlige Langstein, uten omkjøringsmuligheter.
Ferdig i 2025 eller 226
I konkurransegrunnlaget for Kvithammar–Åsen legges det så langt opp til omfattende samhandling i prosjekteringsfasen og totalentreprise i gjennomføringsfasen. Byggestart er satt til 2020, og veien fullføres i 2025/2026.
Følgende prestasjonsmål er fastsatt:
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.
- • Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering.
- • Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden.
- • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
- • Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag.