Arctic Trucks har fikset på Navara:: Navara med garantert vitamininnsprøyting
Navara AT32 er spesialutviklet i samarbeid med Arctic Trucks og bygges om i Drammen og for kundene i Europa bygges den om på Nissan-fabrikken i Avila i Spania.
Dette er Nissans første europeiske pickup utviklet med et partnermerke.
Ombygningen har full homologisering, altså den er godkjent på fabrikknivå. En åpenbar fordel er da at Nissans 5-års garanti også gjelder på nye komponenter fra Arctic Trucks.
Prisen på ombygging er 79.900 kroner eks mva, man kan også bestille snorkel (15.515 kr + mva), differensialsperre foran (31.090 kr + mva) og offroadreservehjul (3350 kr + mva).
På femteplass
Så gjenstår det å se om dette kan dytte Navara opp på pickup-statistikken da.
I 2017 endte modellen på en klar femteplass med 397 solgte biler.
Så langt i 2018 ligger fortsatt der.
- Den kan bestilles fra Nissan-forhandleren og vil snart dukke opp i prislistene hos oss, forklarer Knur Arne Marcussen, informasjonssjef i Nissan Norge.
Om ikke lenge blir også versjonen med 35-tommers ombygging lansert, da blir den enda barskere og et hakk mer ekstrem...Og selvsagt et helt hakk dyrere.
Skikkelig 4x4
Bilen er basert på en Navara Double Cab, men den er fire centimeter bredere og høyere. Bakkeklaringen er økt med 20 millimeter til 24,3 centimeter, dekkdimensjon er 32-tommer 275/70 R17 og hjulopphenget er breddet 23 millimeter.
Inngangsvinkelen er 35° som er 4,5° mer enn standard, rampevinkelen er 25,7°, noe som er 0,2° økning fra standard og avkjøringsvinkelen er på 24°, 2 ° mer enn på en standard Navara.
Forhjulsopphenget er double-wishbone med Bilstein coilover-dempere. Bakhjulsopphenget er femlinket roterende aksel med Bilstein-dempere.
Den har tre millimeters beskyttelsesplate i høyfast stål under motor, gearkasse og drivstofftank. Artic Trucks-hjulbuene med dekktrykksinformasjon i styreplatene synes vi er en tøff detalj. Til slutt har du stigtrinn, skvettlapper og Arctic-dekaler.
Omtrent samme forbruk
Vi testet Navara i standard-utgave først og kom til et forbruk på 0,81 liter på mila. AT32-versjonen målte vi til 0,90, men da kjørte vi mer på motorvei i høyere fart.
Alt dette gjør at du kan kjøre mer i terrenget, og du kan gjøre det med større selssikkerhet. På anlegget er det selvsagt en fordel å kunne forsere ujevnheter uten å risikere skader, men vi vet jo godt at mange av disse bilene blir bestilt også like mye fordi det er så tøft å se på.