Bompengene er ikke bærekraftig
Rapporten «På ville veger – om avgifter, insentiver og finansiering i vegsektoren» er laget av Vista Analyse, og kommenteres slik av avdelingsdirektør i NHO, Per Øyvind Langeland:
‒ Staten har gjort seg avhengig av bompenger i vegfinansieringen, og derfor må alle kjøretøyer betale bompenger for å sikre at prosjektene blir realisert.
BEKYMRING
Langeland sier rapporten ble bestilt ut fra en bekymring for finansieringen av norsk vegutbygging:
‒ Det var en stor entusiasme i næringslivet da Nasjonal Transportplan ble vedtatt med en total ramme på om lag tusen milliarder kroner og med mange viktige prosjekter, blant annet E39.
‒ Men vi har vært opptatt av at finansieringen av alle milliardene ikke blir satt i spill. At vi må betale en viss andel bompenger er akseptabelt, men at alt veltes over på næringslivet er neppe i tråd med Stortingets vilje, mener NHOs Langeland.
SKAPER PROBLEMER
Personbilene er på full fart over til batteri og hybrid. Varetransporten vil gå gradvis over til biodiesel og andre klimavennlige løsninger.
‒ Dette er en god utvikling, men bortfallet av bompengeinntekter fra elbiler skaper problemer for finansieringen av blant annet Rogfast. Om noen år må også el-biler og varetransport på biodiesel betale vanlige satser.
Det er den eneste realistiske muligheten for å finansiere vegene som er prioritert i NTP, sier Langeland.