23948sdkhjf

Nye Veier: e6 innlandet:: Mjøsbrua blir den mest kostbare

Ny Mjøsbru og utbygging av ny firefelts E6 fra Moelv til Lillehammer vekker stor interesse hos nasjonale og internasjonale entreprenører.

Den nye brua over Mjøsa får fire kjørefelt og fartsgrense på 110 km/t.

- Det har aldri vært et tema å spare penger ved å redusere standarden for brukerne her. Mjøsbrua blir den mest kostbare konstruksjonen i utbyggingen av E6 Moelv – Øyer og i hele Nye Veier, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Nye Veier E6 Innlandet vil kunne få en årlig omsetning på omtrent to milliarder pr. år frem til og med 2025.

- Vi leter etter den entreprenøren som klarer å jobbe fram det beste konseptet for ny Mjøsbru. I valg av entreprenør kommer vi til å legge betydelig vekt på klimavennlige løsninger. Reduksjon av Co2-utslipp vil kunne påvirke valg av brukonsept. Entreprenørenes kompetanse og erfaring, gjennomføringsplan og kostnadseffektive løsninger kommer også til å være krav, sier Moshagen.

Tre utbyggingsstreknigner

Utbyggingen av E6 Moelv – Øyer deles i tre strekninger.

Lengst i sør blir det en kontrakt for strekningen Moelv – Roterud inkl. ny Mjøsbru.

Neste strekning går fra Roterud til Storhove

Og så blir det egen kontrakt for utbygging av strekningen Storhove – Øyer.

Alle de tre strekningene skal ut i markedet i 2019.

Til sammen er det to store bruer, seks kryss, to tunneler og 44 kilometer med ny firefelts motorvei:

De 11 entreprenørene som fikk eget møte med Nye Veier var:

COMSA (Spania)

Arcwood (Estland)

FCC (Spania)

Skanska (Norge)

Bouygues (Frankrike)

China Communications Construction Company (Kina)

BetonmastHæhre (Norge)

IC ICTAS (Tyrkia)

Veidekke (Norge)

Salini Impregilo (Italia)

Hochtief Infrastructure (Tyskland).

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125