Nye Veier: e6 innlandet:: Mjøsbrua blir den mest kostbare
Den nye brua over Mjøsa får fire kjørefelt og fartsgrense på 110 km/t.
- Det har aldri vært et tema å spare penger ved å redusere standarden for brukerne her. Mjøsbrua blir den mest kostbare konstruksjonen i utbyggingen av E6 Moelv – Øyer og i hele Nye Veier, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.
Nye Veier E6 Innlandet vil kunne få en årlig omsetning på omtrent to milliarder pr. år frem til og med 2025.
- Vi leter etter den entreprenøren som klarer å jobbe fram det beste konseptet for ny Mjøsbru. I valg av entreprenør kommer vi til å legge betydelig vekt på klimavennlige løsninger. Reduksjon av Co2-utslipp vil kunne påvirke valg av brukonsept. Entreprenørenes kompetanse og erfaring, gjennomføringsplan og kostnadseffektive løsninger kommer også til å være krav, sier Moshagen.
Tre utbyggingsstreknigner
Utbyggingen av E6 Moelv – Øyer deles i tre strekninger.
Lengst i sør blir det en kontrakt for strekningen Moelv – Roterud inkl. ny Mjøsbru.
Neste strekning går fra Roterud til Storhove
Og så blir det egen kontrakt for utbygging av strekningen Storhove – Øyer.
Alle de tre strekningene skal ut i markedet i 2019.
Til sammen er det to store bruer, seks kryss, to tunneler og 44 kilometer med ny firefelts motorvei:
De 11 entreprenørene som fikk eget møte med Nye Veier var:
COMSA (Spania)
Arcwood (Estland)
FCC (Spania)
Skanska (Norge)
Bouygues (Frankrike)
China Communications Construction Company (Kina)
BetonmastHæhre (Norge)
IC ICTAS (Tyrkia)
Veidekke (Norge)
Salini Impregilo (Italia)
Hochtief Infrastructure (Tyskland).