e39 kristiansand vest - mandal øst:: Fremad marsj!
Sist fredag ble kontrakten med AF Gruppen Norge AS for byggingen av Kristiansand vest - Mandal øst formelt signert.
Det er den første kontrakten i Nye Veiers E39-portefølje som settes i produksjon.
4,9 milliarder
Med seg har AF Gruppen Kruse Smith Entreprenør AS og Norconsult AS.
Totalentreprisen har en ramme på 4,7 milliarder kroner eks. mva, som gjør kontrakten til Norges største totalentreprise innen veibygging.
Noen dager etter foretok samferdselsminister Jon Georg Dale den symbolske og offisielle åpningen av anleggsarbeidet på strekningen. Det skjedde på Mjåvann i Songdalen kommune vest for Kristiansand.
19 kilometer
Strekningen E39 Kristiansand vest – Mandal øst er 19 kilometer lang, og er blant Nye Veiers høyest prioriterte strekninger. Strekningen er ferdig regulert og går gjennom kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne og Mandal.
4 kilometer lang tunnel
Strekningen Kristiansand vest – Mandal øst bygges ut som motorvei med fartsgrense på 110 km/t.
Strekningen innbefatter blant annet det som blir Sørlandets lengste tunnel; Søgnetunnelen med en lengde på i overkant av 4000 meter.
520 meter lang bro
Det skal også bygges bro over Trysfjorden. Broa blir 520 meter lang med en seilingshøyde på 60 meter. Broa leder trafikken bort fra dagens rasutsatte strekning langs Trysfjorden samt Trybakken hvor trafikkavvikling ofte opplever store driftsforstyrrelser vinterstid ved snøfall.
Det blir også bygget tre motorveikryss på strekningen; henholdsvis ved starten av prosjektet ved Grauthelleren i Kristiansand, ved Monan i Søgne og i tilknytning til Lohnelier industriområde.