23948sdkhjf

Fremtiden // selvkjørende:: Autonom vals

Valser blir blant de første maskinene hvor autonom drift vil være vanlig.

Hamm AG er allerede i gang med testing av selvkjørende valser.

Prosjektet kalles logisk nok Autonome Valser, og testingen så langt viser en betydelig økning på kvalitet og effektivitet.

Valser blir blant de første maskinene hvor autonom drift vil være vanlig, blant annet fordi de ligner mer på biler enn de fleste andre maskiner.

Sliter med å få tak i folk

Dr. Stefan Krumpp, teknologidirektøren i Hamm AG, forklarer årsaken til utviklingen med at bransjen sliter med å få tak i kvalifisert personell.

En annen stor påvirkning er etterspørselen etter høyere effektivitet, kvalitet og ressursutnyttelse av maskinparken.

Større tromler og batteridrift

Dr. Axel Römer, sjef for forskning og utvikling hos Hamm AG, har funnet ut at en slik vals ikke vil ha en førerhytte, men vil trenge langt flere sensorer for å spore kompakteringsparametere i tillegg til området rundt maskinen.

Til gjengjeld kan man lage valser med større tromler, større vanntanker og mer plass til batterier til elektrisk drevne valser.

På fabrikken i Tirschenreuth har Hamm for lengst kjørt 10.000 timer på deres testbane med en maskin som på egenhånd har fulgt en annen maskin.

Neste steg vil være å kjøre to autonome valser samtidig.

Vil komme i høykostland

Dette scenarioet er forventet at kommer til å skje i land der hvor lønningene er høye, dersom det viser seg at autonome maskiner lønner seg.

Om 20 til 30 år vil mye av dette allerede være rutine, mener Hamms eksperter.

Abonner på AnleggsMagasinet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079