23948sdkhjf

- Skal bli best i Norge på veggelement

I fjor åpnet landets råeste elementfabrikk dørene på Åndalsnes. Elementpartner AS produserer etter samlebåndprinsippet.

I produksjonshallen flyttes elementene fra stasjon til stasjon. Ingenting støpes på faste bord. Vi står sammen med fabrikkens eier, Arild Hartviksen, oppe på mesaninen der to jenter på 25 år har ansvaret for å prefabrikkere armeringen som skal i produksjon dagen etter. - De gode gamle armeringsbasene har ingenting her å gjøre, slår sjefen fast.

Vi befinner oss i den mest moderne og stømlinjeformede elementfabrikken i landet. Men det var først etter en studietur til en samarbeidspartner som produserer husmoduler i Estland, at brikkene begynte å falle på plass for Hartviksen. I Danmark fant han dessuten prototypen på akkurat den produksjonslinjen han lette etter.

Fabrikken på Åndalsnes åpnet dørene 9. desember 2017, etter en hektisk byggeperiode på bare sju måneder. - Vi har fått akkurat det vi drømte om, men det har tatt oss ti år å komme dit, sier en fornøyd bedriftseier. Nede i produksjonshallen støpes elementene nærmest blandeverket, før de sendes videre gjennom hallen til pussing og klargjøring. Forflytningen skjer ved at bordene kjøres rundt på skinner. Logistikkproblemer og traverskraner hører fortiden til.

Da tungt.no besøkte Åndalsnes for et halvt år siden, produserte fabrikken isolerte tunnelelementer til ny E18 ved Arendal. - Landets første prosjekt med rette tunnelvegger, forklarte Hartviksen. Hvert element målte 6 x 3,5 meter med en tykkelse på 150 mm. Totalt ble det sendt 30 000 kvadratmeter her fra Åndalsnes, seks båtlaster. Fordelene av å legge fabrikken i sjøkanten har allerede gitt seg til kjenne.

Går det som eieren vil, blir industrikaien en viktig del av fremtiden til fabrikken. Dokken ble opprinnelig bygget av Norwegian Contractors på 1970-tallet for bygging av Condeep-platformer.

Et generasjonsskifte ved Rauma Element førte til at Hartviksen midt på 2000-tallet fikk tilbud om å kjøpe den daværende elementfabrikken. Siden har han kun sett muligheter og ikke begrensninger. - Vi evnet å tenke nytt og økte omsetningen fra 12 til 70 millioner kroner på bare fem år. De viktigste grepene vi gjorde var å fjerne ulønnsomme produkter. Blant annet kvittet vi oss med en spalteplankmaskin som la beslag på halvparten av produksjonsarealet. I tillegg var det et dårlig priset produkt som bare ble produsert tre måneder i året, forteller han.

Filosofien er videreført til den nye fabrikken, som er bygget opp som en ren veggfabrikk. Hulldekke driver de for eksempel ikke med. Det kjøper de heller hos andre. Filosofien her på Åndalsnes har hele tiden vært å ta på seg mer oppdrag enn det finnes produksjonskapasitet til. Erfaringene fra byggebransjen tilsier at det meste flytter på seg. - Vi gikk i den fella noen ganger, at vi sto der uten noe å produsere, fordi en levering ble flyttet fire uker frem. Nå ligger vi overbooket hele tiden. Uten det får vi ikke utnyttet produksjonen hundre prosent. Men det blir også en utfordring til tider, innrømmer han og nevner et stort butikk- og leilighetsprosjekt de skulle levere til i Bodø, som flyttet seg seks uker i tid. - Da er det blodig alvor for en fabrikk som vår, dersom vi ikke hadde overbooket og tatt på oss andre oppdrag samtidig.

Beliggenheten er med på å styrke fleksibiliteten. Med den store dokken like utenfor lokalene, kan varene leveres med båt til alle deler av landet. - Vi har ansatt en selger for østlandsregionen, så vi tenker hele landet ja, bekrefter Hartviksen.

En av grunnene til at Elementpartner valgte å bygge ny fabrikk, var at kommunen regulerte området rundt den gamle fabrikken til boligformål. - Vi gikk i dialog med kommunen og sa at hvis de kjøpte den gamle fabrikken, skulle vi skape 25 nye arbeidsplasser og det løftet har vi holdt. På den gamle fabrikken var vi 35 arbeidere. Totalt er vi nå oppe i 110 ansatte. Det betyr at vi i dag er en av de største arbeidsplassene i Rauma kommune.

Grunnen til at vi er oppe i 110 er at vi har leid tilbake den gamle fabrikken fra kommunen for tre år, for å opprettholde produksjonen av trapper, søyler, dragere og andre spesialprodukter. Med tiden er planen å bygge på den nye fabrikken for å få samlet all produksjonen under ett tak. Det blir for utfordrende å drive på to steder. Når vi får kjørt oss inn og samlet all produksjonen, vil nok antallet ansatte synke noe, spår Hartviksen.

Han tar oss med en runde i fabrikken, som pr i dag har produsert i ni måneder. Med en herdetid på 10-11 timer, kan det i teorien produseres to elementer i døgnet på hvert av bordene. Går det som planlagt, vil kapasiteten havne rundt 100 000 kvadratmeter veggelement i året. To blandere må til ettersom dagens elementproduksjon også tilbyr et bredt utvalg av farger. Alt for å tekkes kunden. Det er det lille ekstra som kanskje ror anbudet i havn.

For anbudssituasjonen på betongelementer er beinhard og har vært det lenge. Flere enn oss stusser nok over at vogntog med betongelementer fra forskjellige leverandører møtes på halvveien, på vei for å levere i konkurrentens distrikt, 50 mil unna produksjonsstedet. - Sånn er det bare. Transportandelen av kostnadene på et betongelement er forsvinnende liten. Den er ikke avgjørende, men samtidig er marginene veldig små i denne bransjen, innrømmer Hartviksen.

For å hente ut mest mulig av leveransene, etablerte Elementpartner i fjor en egen montasjeavdeling og kjøpte inn fem mobilkraner. - Det er de som skal fronte oss og gjøre oss kjent ute i markedet, men allerede nå ser vi at ordrebøkene er fulle i lang tid fremover, på begge fabrikkene. Vi har gjort en bra markedsjobb så langt. Selvfølgelig i hard konkurranse på pris, men vi er avhengig av volum for å nå målet om å doble omsetningen. Vi merkes nok ute i markedet. Det begynner å bli kjent for de fleste at vi er her, men konkurranse skjerper. Og når vi når målet om å produsere vegger billigst og best, ønsker vi å selge til våre konkurrenter også.

AnleggsMagasinet er der det skjer. Klikk her for abonnement.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.107