Anleggsmaskinene jobbet under tak
Så godt som hele det enorme logistikksenteret på 60.000 kvm rett ved Vålerveien utenfor Moss er nå ferdig prosjektert, og enkelte tekniske fag setter i gang allerede denne uka. Riktignok kjører fremdeles 10-12 lastebiler med hengere fulle av stein daglig i skytteltrafikk her på plassen. Størrelsen på tomta som skal planeres er gigantisk.
Det opplyste Frode Alfei i A Bygg Entreprenør for ett års tid siden. Nå forteller formann Fredrik Peterson hos Leif Grimsrud at framdriften fortsatt er glimrende.
Holdt unna
Ekstreme mengder steinmasse, 600.000 fastkubikk, er sprengt bort og delvis flyttet på i forbindelse med planeringen av tomta. Folkene hos Grimsrud, som blant annet står for sprengingen, får skryt.
– De har greid å holde unna, slik at vi har komme til etter behov, sier Alfei.
– Vi har mange flinke underentreprenører som har gjort og gjør en kjempejobb, og vi leier inn en mengde maskiner og utstyr her. Mye går rett og slett av seg selv. Men for all del, vi har ting å gjøre. Noe annet ville vært veldig merkelig, presiserer Alfei.
Ingen hindring
– Det er sannelig ikke ofte vi graver hundrevis av VA–grøftemetere inne i et bygg, slik som her. Dette har vært som å jobbe ute, sier Peterson.
I den innvendige jobben brukte Leif Grimsrud det meste: en 30–tonns graver, dosere, dumpere, lastebiler og småmaskiner. Alt av fundamenter, såler og vegger er støpt på høytlageret.
– Vi opplevde ingen begrensninger for å komme inn med utstyr. Den smule utfordringer vi har møtt, har heller dreiet seg om koordinering av arbeidet, men også dette har gått smertefritt. A Bygg har vært særdeles nøye med framdriftsplanene og fortløpende dialog. Det har åpenbart lønt seg, mener Peterson.
Under høytlageret er det satt ned uvanlig mange pæler; nærmere 180 i tallet. Det måtte til med et setningskrav på to millimeter (som i praksis betyr nulltoleranse). Setninger i et høytlager er en dårlig kombinasjon.
Høyt og lavt
Da vi snakket med Fredrik Rosenvinge Peterson var Leif Grimsrud inne sine siste runder, og nedbemanningen på prosjektet var godt i gang.
– Utvendig belegningsstein på utrolige 55.000 kvm står igjen, det samme gjør noen skråninger, sier han.
Inne i det enorme senteret, i det 34 meter høye høytlageret, skal Svisslog montere like høye reoler. Her skal det ikke jobbe mennesker, men roboter som tar varene ned til plukknivå i det lavere lagerbygget, der ansatte gjør resten av jobben.
I høytlageret på 10.000 kvm kan det lagres like mange varer som på et tre ganger så stort lagerbygg med normal høyde, får vi opplyst.
Mange interesserer seg for det som skjer utenfor Moss om dagen. Vi får for eksempel rede på at IKEA har vært på idésankende besøk. Som alle vet, har de utbyggingsplaner i Vestby.
Ett års analyser
Europris brukte omtrent ett år på å evaluere og analysere hva slags lager de skulle ha, og hvor det skulle ligge. De viktigste kriteriene var at det skulle bli et moderne og kostnadseffektivt bygg, med en rasjonell layout og nærhet til havn og butikkmasse for å kunne betjene kjedens 250 butikker.
Da passer det antagelig fint at det nye logistikksenteret ligger sentralt til på fylkesvei 120, én kilometer unna Mosseporten kjøpesenter, og med kort avstand til containerhavn og E6.