23948sdkhjf

Nå er NRC Group ledende baneentreprenør i Norden

NRC Group fortsatte den sterke veksten i 2018, og tok steget opp som Nordens ledende baneentreprenør gjennom kjøpet av finske VR Track OY.

På tross av den sterke veksten resulterte NRC Groups restrukturering av den svenske virksomheten samt transaksjonskostnader i forbindelse med kjøp av VR Track til svak lønnsomhet mot slutten av året.

Ordrereserve ved inngangen til 2019 var rekordhøy og proforma ordrebok var på samme tidspunkt i overkant av 6,7 milliarder kroner.

Mer enn ni prosent

– Vi har nå oppnådd vårt mål om å bli Nordens ledende banerelaterte entreprenør, i tråd med vår visjon fra oppstarten av NRC Group i 2011. Og i 2018 har vi tatt et kraftig grep om det nordiske markedet og dannet et svært godt grunnlag for fortsatt sunn vekst i et marked som forventes å vokse med mer enn ni prosent årlig de neste ti år. Vår ambisjon er en årlig vekst som overgår markedets vekst og dermed ta ytterligere markedsandeler, sier konsernsjef Øivind Horpestad i NRC Group.

Selskap hans består i dag av 2500 medarbeidere i Norden.

Tydelige tegn

– Norge fortsetter å levere sterk vekst og lønnsomhet i fjerde kvartal, samtidig som det var betydelig nedgang i aktiviteten i Sverige gjennom året. Vi har tatt de nødvendige grepene i Sverige, og har nå fått på plass et meget kompetent lederteam som vi er sikre på vil styre Sverige mot god lønnsomhet.

– Med VR Track–kjøpet er vår posisjon ytterligere styrket i det svenske markedet. Vi ser nå tydelige tegn til at aktiviteten tar seg opp igjen i Sverige i år. Fra et fall i svenske investeringer på 12 prosent i 2018 forventes en økning i investeringene på 26 prosent i 2019, og hittil i år har vi allerede annonsert ordreinntak på 308 millioner norske kroner i Sverige, opplyser Horpestad.

Mer vedlikehold

– Med VR Track i folden har vi i tillegg inntatt posisjonen som markedsleder i det finske markedet. Vi har tidligere hatt sterkt fokus på prosjekter, men er med dette oppkjøpet nå også godt rustet for vedlikeholdskontrakter. Der prosjekter gjerne varer i en periode fra tre til tolv måneder gir vedlikeholdskontrakter løpende omsetning over fem til åtte år.

– I dag er vi ledende på vedlikehold i Finland, men vi har klare ambisjoner om å være nummer én innen vedlikehold i alle markeder der vi har virksomhet, fortsetter Horpestad, som dermed varsler sterkt fokus på vedlikeholdsoppgaver i fremtiden.

Alt ligger til rette for sterk vekst i investeringer i jernbane, trikk og metro, noe som bekreftes av offentlige budsjetter. Vedlikeholdsetterslepet på jernbane alene er beregnet til nær 50 milliarder kroner i Norge, Sverige og Finland, og myndighetene er villige til å investere.

NRCs beregninger viser at det planlegges jernbaneprosjekter for mer enn 50 milliarder årlig i de tre landene framover. I tillegg kommer trikk- og t-bane-utbygginger.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095