23948sdkhjf

Hilux med nok en pickup-seier

Feiret 50-års jubileum med spesialversjon og 1.plass på pickupstatistikken.

Den åttende generasjonen kom i 2016, men selve Hilux kom i 1968 og fyller 50 år.

Dette har Toyota feiret med å tilby et nytt utstyrstrinn av Dobbel Cab SR+ automat, nemlig SR+ Invincible X.

I tillegg til jubileum, kunne Toyota-importøren markere nok en seier. Med 1067 solgte Hilux i 2018 vant de pickupstatistikken foran Ford Ranger og Volkswagen Amarok.

Kulere

Den har ny og kulere design på frontfanger og grill og endret design på innsteg bakfanger.

Innvendig har den komplett sort interiør med "piano black inserts" som erstatter kromlister og den har perforerte sorte skinnseter.

Den har nytt design på kombinasjonsmeter med oransje visere, unikt nøkkeldesign, sorte stigtrinn og kanskje mest synlig av alle detaljene er den nye lakkoden 4R8 Orange Spice.

Pakken koster 17.800 og om det frister barske pickupkunder skulle det ikke forundre oss. Pickuper er blant de bilene hvor importørene har mest mersalg og en stor andel av salget dreier seg om høyeste utstyrsnivå.

Alle Hilux har nå den samme 2,4 liters dieselmotoren på 150 hk med dreiemoment på 400 Nm. Fra kaldstart hører ikke Toyota-dieselen spesielt kultivert ut, grov dieselknatring og noe jaging på turtall. Men det hele roer seg når temperaturen kommer opp, på veien oppleves motoren kanskje litt masete i forhold til Amarok og Ranger sine større motorer, men den går penere enn Isuzuen.

Bremser med automaten..automatisk

Rask er den ikke med over 12 sekunder til 100 kilometer, men den er sterk, og det er jo det som er poenget med en Hilux. Den elektronisk kontrollerte automaten er lett å like. Ned Oslofjordtunnelen satt vi cruisecontrolen på 70, så fikset bilen resten. Automatkassa sjalter nemlig ned og bremser på gearet i gitte situasjoner, sånn som dette. Det reduserer drivstofforbruket, men gjør kjøringen også mer behagelig. Forbruket ligger ifølge kjørecomputeren på 0,86, men vi målte den til 0,9 liter på mila.

Bunnsolid følelse

Med firehjulsdrift, active traction control, differensialsperre bak og lavserie, blir dette en bil som passer godt inn i anleggsbransjen. Lavserien kan være noe omstendig å koble inn, men det går til slutt. Ute i terrenget kan man glede seg over både bakkestart-assistanse og nedfart-assistanse, mens detaljer som autobrems med fotgjenger-gjenkjenning hjelper deg på landevei og ved bykjøring.

Rammekonstruksjonen ble ny i 2016 med kraftigere tverrbjelker og rammevanger som gjør den 20 prosent stivere. Fjærgangen er også 20 prosent lengre og bladfjærene bak er blitt 100 millimeter lengre. Produsenten sikter på kjørekomforten til Land Cruiser og vi synes de er kommet ganske nære, selv om en ulastet pickup alltid vil være stivere.

Oslos elendige trikkegater så vel som grove anleggsveier blir tatt med lite dramatikk, god demping og fullstendig fravær av ulyder fra understellet.

Sånt gir deg i ihvertfall en følelse av en svært godt sammenskrudd bil.

Støydempet

Hilux drar seg opp relativt forferdelige bakker med spisse steiner og dype huller om du setter den på prøve. På landeveien er kjørerkomforten på et fint nivå til å være i denne klassen, særlig bra oppleves støydempingen i motorveihastigheter, blant klassens beste mener vi.

Det skal sies at denne bilen stod på piggfrie vinterdekk av typen Continental Wintercontact 6 265/60R18 T XL, mens mange brukere foretrekker piggdekk på slike biler.

Det kan vi forstå med en rumpe som blir i overkant logrete når den er ulastet og stadig utløser antispinn i regnvåte rundkjøringer.

Gamle Hiluxer var ikke akkurat en dynamisk kjøreopplevelse, men den siste generasjonen er både god å kjøre, har masse assistentstystemer og komfortutstyr.

Konklusjon:

Den japanske (egentlig thailandske og sør-afrikanske) pickuen har i tillegg til det udødelige ryktet nå også en god del komfort og trygghetsfølelse å by på.

Den har etter vårt syn den perfekte miksen for en pickup og prisen er konkurransedyktig.

Den har kanskje blitt enda vanskeligere å slå, noe topplaseringen på pickupstatistikken i 2018 hinter om.

Over 25.000 stk

Pickupen med det udødelige ryktet solgte i 1158 eksemplarer her til lands i 2017, i slutten av oktober 2018 var det solgt 914 Hilux. Fra salget startet i 1979 til og med 2017 er det solgt 25.385 Hilux i Norge.

Tekniske specs:

Motor: 4 syl rekkemotor 2393 ccm

Drivstoff: Diesel Effekt: 150 hk (110 kW) v/3400 o/min

Dreiemoment: 400 Nm fra 1600-2000 o/min

Oppgitt forbruk: 0,78 liter/mil

Målt forbruk: 0,90 liter/mil

CO2-utslipp: 204 gram/km

Toppfart: 170 km/t

Aks. 0-100 km/t: 12,8 sek

Egenvekt m/fører: 2175 kg

Nyttelast: 1035 kg

Totalvekt: 3210 kg

Maks tilhengervekt 3200 kg

Mål (LxBxH): 5330 x 1860 x 1820 mm

Akselavastand: 3090 mm

Lasteplan (LxB): 1525 x 1540 mm

Pris (rimeligste D-Cab) kr 341 900

Pris (som testet): kr 484 800.-

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.149