Konverterer Toyota Hilux til elektrisk maskinredskap
Elbil ja...for gruvemarkedet vel og merke.
Bakgrunnen er som kjent at ventilasjon er spesielt dyrt i dype gruver. Flere og flere gruveselskaper har allerede tatt i bruk batterielektriske gruvemaskiner pga dette.
Norsk interesse
Flere store norske entreprenører har allerede meldt sin interesse, ifølge Ørn Thomsen, Arctic Trucks-sjefen.
I dag ble Tembo 4x4 e-LV vist for pressen for aller første gang i Norge.
Bilen er bygget av Tembo i Belgia og denne, som er den første i sitt slag, er bestilt av Boliden i Sverige som er storkunde på Hilux.
Maskinredskap
Den første norske bilen (eller maskinen) skal være klar i august i år og blir registret som maskinredskap i første omgang.
Litt lenger ut i løypa skal den komme på hvite skilt også lover Thomsen.
Arctic Trucks skal konvertere og bygge om bilene i tillegg skal de være forhandler av bilene i Skandinavia. Delene er allerede på plass forteller Thomsen.
8 mils rekkevidde
Med oppsettet Boliden har bestilt har den 80 kilometers rekkevidde med batteripakke på lasteplanet på 28,4 kWh.
Det skal holde lenge i forhold til bruken i gruver.
Å lade opp fra 0 til 80% skal gå unna på 2,5 timer, men senere kommer den med hurtiglader og da går det på en time.
- For anleggsbransjen og industrien kan vi selge mellom 50 og 100 biler i året, kommenterer Thomsen.
De første bilene blir å regne som testbiler og skal kjøres ut i samarbeid med entreprenører.
Arctic Trucks regner med at bilen vil være tilgjengelig på bestillingslista før nyttår.