Bj. Bjørnson ble papirløs
– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet modellbasert. Det vil si at alt har foregått digitalt, på pc og Ipad, uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen.
– Det passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur over og under bakken, sier byggeleder Thomas Holst.
Raskere, billigere
Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og fulldigitalt har gitt et mer effektivt prosjekt.
– Det er også noe av grunnen til at Bjørnson-prosjektet i Drammen ble bygd både raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt. Og det til tross for anleggsvirksomhet midt i Drammen sentrum, mens trafikken passerte gjennom hele byggeperioden på halvannet år, forteller Hedalen.
Sa ja til papirløst
Leder for prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region sør, Ingunn Foss, spurte på et tidlig stadium om Bjørnson-prosjektet i Drammen kunne gjennomføres modellbasert.
– Det sa vi ja til, og seksjonsleder for plan og prosjektering i Buskerud, Amund Lundqvist og hans folk satte i gang prosessen med modellbasert styring under planleggingen for noen år tilbake, forteller Tom Hedalen.
Hedalen er også prosjektleder for et annet kommende storprosjekt i Drammen; ny Holmenbru, som også blir planlagt, prosjektert og bygget papirløst med det digitale, modellbaserte verktøyet.