23948sdkhjf

Doosans nye 300 kommer til høsten

Mer drivstoffgjerrig, fet standardpakke og flåteovervåking.

Blant Doosans bestselgere i Norge er for mange DX300LC favoritten med den smekre bakenden og klassiske designet.

Nå er maskinen snart på vei til Norge i serie-7 versjon med Doosans steg V-motor.

9000 timer

Doosan-motoren DL08 oppnår Steg-V uten EGR, men med DOC/DPF og SCR-etterbehandling av eksos. Det skal være vedlikeholdsfritt de første 8000 timene forteller Doosan. DPF-filteret har skiftintervall på 9000 timer.

7 prosent mer gjerrig

Med et nytt "smartpower management" skal man kunne spare opptil 7 prosent diesel sammenliknet med forrige generasjon, forteller Doosan.

Fet «standardpakke»

Blant annet får maskinen 360-graders kamera på egen skjerm som standard i tillegg til ny 8-tommers berøringsskjerm. Doosan Connect flåteovervåking, LED-lys innføres også som standard. Maskinen har nytt design på førerhytte og førerstolen i tillegg til oppgradert klimaanlegg. Som opsjon kan du også få nøkkelløs start.

- Vi tipper at vi får maskinen til høsten sannsynligvis i september, forteller produktsjef Doosan hos Rosendal, Anders Buer Nordli.

Økende segment

- Vi ser at segmentet 30-tonner øker så dette er en modell vi ser frem til få inn, legger han til.

Om dere kikket nærmere på maskinen på Bauma, la dere nok merke til «spoilerene» på loddet. Doosan viste nemlig et system med ultralyd som slår inn og varsler dersom det kommer noen inn i blindsonen bak maskinen. Systemet er tilgjengelig som tilvalg. Maskinen hadde også beskyttelseslister i gummi, noe som er tilvalg og et alternativ til påsveiset stålkant på sidene.

Førstemann i 7-serien

DX300LC-7 blir førstemann ut i 7-serien, og vil komme en gang i tredje eller fjerde kvartal.

Senere mot slutten av året kommer DX350LC (som tar over for DX340LC) og DX380LC.

Fakta DX300LC-7:

Vekt: 30.900 kg
Motoreffekt: 202 kW
Rekkevidde: 10,7 m
Gravedybde: 7,3 m
Standardskuffe: 1,7 m3

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141