Tidenes maskinsalg med sterkere kompaktfokus
At Norge satte enda en ny rekord i maskinsalg i fjor har de fleste fått med seg.
Hans Christian Hagen, salgssjef og partner i H&H Maskin, bekrefter dette for deres del og kan fortelle om et knallår i fjor og en knallstart på 2019.
2018: 35 prosent økning:
– Gjennom 2018 økte omsetningen med 35 prosent, forklarer Hagen.
Grensen på 100 millioner ble nådd og passert med god marging og endte opp med 109 millioner kroner i omsetning. Selv regnet H&H Maskin med en økning på fem prosent, men etter å ha solgt ca 250 maskiner (brukt og nytt) ble det mye å håndtere for organisasjonen som først i januar i år fikk inn to nye selgere.
1. kvartal 2019: 30 prosent økning
Gunnar Hatlen, selger i Akershus og Østfold og Bernt Dalen, selger i Vestfold og Telemark, kommer nok godt med. For det høye nivået ser ut til å fortsette . Første kvartal viser en økning på 30 prosent i forhold til samme periode i 2018 for Yanmar- og Kramer-importøren.
– I fjor dro vi strikken langt i forhold til de ansatte - vi hadde ikke tid til å være forkjølet engang, smiler Hagen.
Skjerpet kompaktfokus
Et mer komplett program fra Yanmar i fjor, nye modeller lansert på Bauma i år og et sterkere fokus på merkevarebygging og at produsenten er bestemt på å fortsette ekspertisen med kompaktmaskiner, tror han er positivt, også for norske kunder. Det blir beskrevet som en trygghet for både importøren og kundene. H&H Maskin har jobbet sakte men sikkert med å bygge opp merket i Norge etter de tok det over fra Normann Olsen i 2006.
– Det Yanmar gjør nå er i ferd med å bli lagt merke til, kommenterer Hagen.
Mini- og midimaskiner øker:
Yanmar-konsernet omsatte for syv milliarder dollar i 2018 mens datterselskapet Yanmar Compact Equipment omsatte for 363 millioner euro i 2018. 12 prosent av dette maskinsalget går til Skandinavia. Mini- og midigravere i Europa utgjorde i 2018 et marked på totalt 88.797 maskiner, sammenlignet med 2017 var tallet 69.737 maskiner.
Høy omsetning, make-over og åpen dag:
Mosse-bedriften har også opplevd et godt Kramer-salg og den japanske utstyrsprodusenten NPK er godt mottatt, blant annet med en betydelig leveranse til AF Anlegg.
For 2019 har de budsjettert med 120 til 135 millioner i omsetning, og om første kvartalsnivået skulle holde seg ut året, vil de i teorien passere 150.
Nå er hovedbasen i Moss i ferd med å få en make-over og verkstedet dobles i areal, det skal markeres den 23. august med åpen dag.